לתרומות לחץ כאן

סעודה שלישית סמוך לשקיעת החמה

שאלה:

בס"ד
שלום
ראיתי בדרשו חלק ג' משנה ברורה בהלכות סעודה שלישית,שלנוהגים להתפלל מעריב כעשרים דקות אחרי השקיעה, אסור ליטול ידים כבר עשר דקות קודם השקיעה , רציתי לדעת האם כך ההלכה

תשובה:

שלום רב

כפי שהבנתי ממך אתם מתחילים את הסעודה לפני השקיעה בתוך חצי שעה לצאת הכוכבים לשיטת הגאונים. כלומר כפי שנוהגים כל עם ישראל באין פוצה פה ומצפצף… ומעולם לא שמענו למי שאסר זאת. אלא שהערתם נכונה, מדוע הותר הדבר כיון שאנחנו רגילים להקפיד שלא להתחיל סעודה בתוך חצי שעה לתפילת ערבית כמבואר בשו”ע בסי’ רלה.

ושני טעמים נראה לומר בדבר: א. עצם דברי השו”ע הללו אינם מוסכמים, שכן הט”ז שם חולק וסובר שבהפסקה מועטת די ולא צריך חצי שעה כמו בתפילת מנחה, ובערוך השולחן שם סעי’ יג כתב שהמיקל כדבריו יש לו על מה לסמוך, וכנראה מטעם זה נהגו להקל בכך בסעודה זו שהיא של מצוה.

טעם נוסף מצינו לכך באליה רבה שם, שכתב, שכיון שהכל זוכרים ערבית במוצאי שבת בגלל ההבדלה הכלולה בה, ואינם רשאים לעשות מלאכה קודם לכן, אין כל איסור באכילה במוצאי שבת לפני ערבית, וזה סמך גדול לענין.

כמו כן, יש בלאו הכי רבים מהאחרונים שמתירים זאת למי שיש לו מנין קבוע לתפילה, כיון שבאופן זה אין חשש שישכח, ונראה שבפרט בסעודה הנערכת בבית הכנסת זה נימוק מספיק, כיון שזמן התפילה קבוע ויש גבאי וכו’ העומדים על כך, ואין חשש שישכחו. ולא גרע דינו משאר שומר שמזכיר את תפילת ערבית שאף בשאר ימות השבוע די בכך כדי להתיר את האכילה, כפי שהובא במשנה ברורה שם ס”ק יח, וע”ע ערוך השולחן סי’ רלב סעי’ טו טז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל