לתרומות לחץ כאן

ברית מילה לגוי

שאלה:

בן נח שרוצה לעשות מילה לא לשם גיור אלא שחושב שיש בכך מעלה האם מותר לו או אסור והאם זה טוב וכדאי בכלל?

תשובה:

שלום וברכה

אצטט לך מתוך הספר משנת הגר, לרב משה קליין שליט"א:

אין למול גוי שלא לצורך גרות (כגון לצורך רפואה וכדו' וראה הערה)[1], ויש שהתיר למולו לשם מצות מילה אף שאין דעתו להתגייר[2]. ולמולו לצורך רפואה בשכר מותר[3], אלא אם כן היה עובד עבודה זרה[4]. ויש שהחמיר בדבר[5].

[1] בבית יוסף (סי' רסו) כתב בשם רבינו ירוחם, שאין למול גוי שלא לצורך גרות כלל, אפי' אם אין לו בדבר צורך רפואה ושאר תועלויות, וכן הכריע שם הרמ"א להלכה. כמה טעמים נאמרו בהלכה זו הובאו בהרחבה בעיונים סי' לח.

אבל הרמב"ם (הל' מילה פ"ג הל' ז) ושו"ע (סי' רסח סעי' ט) ציינו לאיסור זה דוקא במקום שעושה זאת לצורך רפואה, וז"ל: "עכו"ם שצריך לחתך ערלתו מפני מכה או מפני שחין שנולד בו, היה אסור לישראל לחתוך לו אותה, שהעכו"ם אין מעלים אותם מידי מיתה ולא מורידין אותן אליה, אע"פ שנעשית מצוה ברפואה זו, שהרי לא נתכוון למצוה, לפיכך אם נתכוון העכו"ם למילה מותר לישראל למול אותו", ועיין ש"ך שם.  [2] רמב"ם שם, ובתשובותיו (ירושלים תרצד סי' קכד). וטעמו בזה, דלעולם יש לחוש שמא מבני קטורה הוא שנתחייבו במילה. (והיינו לשיטתו בהל' מלכים פ"י הל' ח שכל בני קטורה חייבים במילה עד עולם, ולא רק בניה של קטורה אשת אברהם עצמה לבד, ודלא כשיטת רש"י בסנהדרין נט ע"ב). וע"ע מש"כ בזה הש"ך (סו"ס רסג) ובשו"ת מהר"ם שיק (סי' קמד).

ומ"מ נמצא לפי"ז, שלמולו לצורך רפואה בחינם אסור גם לשיטת הרמב"ם – משום "לא תחנם" (ראה סוגית הגמ' בע"ז כו ע"ב, וברמב"ם הל' מילה פ"ג הל' ז), וכל נכרי בכלל זה, ואין לחלק בזה בין גוי עובד ע"ז לישמעאלי המאמין באחדות ה'. וראה הרחבה בכל זה בעיונים סי' לח.

[3] רמב"ם ושו"ע שם.

[4] כסף משנה (הל' עבודה זרה פ"י הל' ב), ועיין עוד בעיונים שם.

[5] לבוש וט"ז שם בשיטת רבינו ירוחם (ודלא כהבנת הש"ך דהאריך להוכיח דאף רבינו ירוחם מודה בכהאי גוונא דשרי).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל