לתרומות לחץ כאן

שאלה:

שלום לרבנים אספנו הרבה כסף לבניית מקווה אבל לא מספיק לבנות מקוה ולא עלה בידינו מה דין הכסף אי אפשר להחזיר לכול אחד את הכסף? תודה רבה

תשובה:

שלום רב

אם אכן זה המצב שאין סיכוי יותר לבנות מקוה, ואין טעם להמתין עוד, הסיכוי להשיג את הסכום [אחרי פנייה לטהרת הבית או שאר האירגונים] הוא רחוק, מותר לשנות את יעוד הכסף לצדקה אחרת שמשרתת את הציבור. כמובן כדאי לעשות הכל כדי לגבש סכום לפחות להתחלה ובעז"ה כשמתחילים חזק אנשים מקבלים חשק לתרום עוד, דברינו באופן שלא נראה אפשרי.

שבת שלום ומבורך.

מקורות:

על עצם זכותו של גבאי צדקה לשנות יעוד של כספי צדקה שהגיעו אליו [כאשר אין עני מסויים שממילא הוא זוכה בכסף לעצמו ששם יש הרבה פרטים ודיונים נוספים] נחלקו הדעות:

הרא"ש ב"ק פ"ק סי' כט מתיר, וכדבריו פסקו המהרי"ק סי' ה והש"ך סי' רנט ס"ק א, אולם המרדכי שם סי' תצא מחמיר וכן נקט הבית יוסף סי' רנו בשם הר"ן וכן המנהג כמדומני להחמיר בזה. אמנם לצורך מצוה גדולה יותר מותר לשנות לצורך שעה כמבואר בש"ך סי' רנו ס"ק ז, וזה לכולי עלמא.

כמו כן אם גבו לצורך מסויים ובטל הצורך, כגון שגבו להכנסת כלה ומתה לפני החתונה, נחלקו הדעות האם זכתה בכסף והוא ליורשיה או שאפשר לתיתו לכל צדקה אחרת. מחלוקת זו היא בין הראשונים, ולדינא נחלקו בכך הפוסקים השו"ע בסי' רנג סעי' ז פסק שהוא ליורשיה ואילו הרמ"א נקט שניתן לשנותו. וראה שו"ת הרא"ש כלל לב סי' ו, לענין הכנסת כלה לנערה שלפתע השבתה בין הגויים וסיכוי רחוק שתשתחרר שדינה לענין זה כאילו מתה.

ונראה שאף לדעת השו"ע דין זה אמור רק בצדקה לעני מסויים שיש כאן אדם שזכה בכסף, אבל כאשר המטרה היא כללית והנושא הוא זכות הציבור לשנות את היעוד, הכל מודים שכיון שאין כמעט סיכוי שזה יתממש מותר לשנות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל