לתרומות לחץ כאן

נסיעה עם גוי בשבת כדי למנוע צער בעלי חיים

שאלה:

חיות הנמצאות בסיכון של מוות בטביעה בכל השנה, ויש עליהן שמירה קבועה כל השבוע, האם בשבת מותר לשומר תורן לסוע ע"י נכרי על מנת לשומרן. משום צער בעח"י שיסודו הוא מהתורה? בדומה לבהמה שנפלה לבור ביום טוב שמוציאים אותה בשינוי?

תשובה:

שלום וברכה

ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כז סעי’ כח ובהערות בשם החזון איש, שמשום צער בעלי חיים התירו טלטול מוקצה [אף שציין לדברי המשנה ברורה סי’ שה ס”ק ע שהביא בזה מחלוקת], אלא שהביא שיש שטענו שמוות אין בו צער בעלי חיים. ומכל מקום במקום שאפשר יש לעשות זאת על ידי גוי כפי שכתב במשנה ברורה שם. וראה עוד כאן מה שכתבנו בזה בהרחבה בשאלה מענינת שהזדמנה לפתחנו. אולם כאן נראה משתי סיבות לפקפק בענין: ראשית, אין חיה מסוימת שאני יודע שכרגע מצטערת, מדובר על שמירה כדי שלא יבואו לידי צער, ובזה לא שמענו שהתירו. שנית והוא העיקר לפי דעתי, אין כל טעם להתיר ליהודי לנסוע עם גוי בשבת, שהרי אנחנו עדיין ביום רביעי בערב בסך הכל, ולכן, אם באמת חוששים מהסופה המתקרבת, ניתן לסדר שהשבת גוי יטפל בענין הזה, ובכלל תמיד לסדר שהתורנות של שבת תעשה על ידי נכרים. גם מהבחינה השקפתית נראה לי שאם נתיר ליהודי לנסוע עם גוי בשבת זה יגרום לזילות גדולה של יום השבת שממש יעשה כחול, ואין מקום להתיר זאת.

לסיום, יש לי ידיד שאשתו אחות בבית חולים, ומזה שנים היתה מסתמכת על ההיתר הידוע לבוא על ידי גוי לבית החולים בשבת, שהרי בבית החולים מטפלים לא בחיות אלא בבני אדם, ויש שם ממש ענין של פיקוח נפש. אולם פעם הזדמן לביתו של הגרי"ש אלישיב ושאל אותו אם כך נכון לעשות, והשיב לו הגריש"א שלדעתו בזמנינו הוא איסור גמור! וזאת משום שהיום יש הרבה מאוד אחיות, ומשלמים שכר נאה לעובדות במקצוע זה, ורבות רוצות משמרות של שבת, כך שניתן לתבוע מהן להתארגן במקום קרוב או לקחת אחיות שיכולות לבוא ברגל, וממילא אין כל היתר לבוא ממקום רחוק כדי לקחת את המשמרת הזו לעצמה. כל שכן וקל וחומר כאשר מדובר בספק צער לחיות… יש למדינת ישראל כסף לשלם לעובדים, ויש בנקל עובדים נכרים, ואין כל סיבה להתיר אפילו איסור יחסית קל זה לצורך הענין.

מה גם שכאמור, אין כאן צער לפניך אלא ספק צער וכו'.

ערב טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל