לתרומות לחץ כאן

קבורה בקומות

שאלה:

לפני חודש אבי נפטר (לא היה שומר תורה ומצוות)

הציעו לאמא שלי לקנות חלקה לידו, ומדובר בחלקה שאינה של שומרי שבת. החלקה עולה כ7500 ש"ח. מדובר בקבורה באדמה.

לאחר בירור בהר המנוחות, ניתן לקנות חלקה ב19,000 בחלקה שומרי שבת, אך היא נמצאת, כפי שתארו לי אותה בטלפון, שהחלקה היא בבנין קומות ברצפה. הוא הסביר שזה כמו מגרש חנייה עם קומוות והמת קבור ברצפה.

השאלה שלי היא כמה גדול הענין להקבר בחלקה שומרי שבת בתוספת 12,000 ש"ח. כמו כן אני לא בטוחה שהמצב בהר המנוחות שתיארו לי נחשב קבורה באדמה, והבנתי שזה בעדיפות עליונה.

כמו כן, כמה חמור להקבר אישה בין 2 גברים (זה מה שמציעים לה ליד אבא שלי) ומה ניתן לעשות בנידון?

תשובה:

שלום וברכה

הגרי"ש אלישיב מאוד התנגד לקבורה בקומות, וסבר שזו אינה נחשבת קבורת שדה והדבר נוגד את מנהג הקבורה המסורים לנו מקדמת דנא [מה שהם עושים זה בעצם שופכים אדמה בכל הקומות באופן שהיא כביכול מחוברת באופן רציף למטה, אבל הגרי"ש אלישיב סבר שזה לא מועיל כלל]. כמו כן לא הבנתי כיצד יתנו לו להקבר בחלקה של שומרי שבת אם לא היה שומר שבת… ואם נותנים לו להקבר שם ובלבד שישלם את הסכום הרצוי, מן הסתם גם שכניו שם יהיו שומרי שבת באותה מידה… באופן כללי אנשים יראי שמים נמנעים בלאו הכי מלהקבר בקבורה בקומות. אם קשה להוציא סכום גדול, עדיף להקבר מחוץ לירושלים בקבורת שדה מאשר קבורה זו.

כאשר יש בעיה של אשה בין שני גברים כמו במקרה שהצעת, המקובל הוא לבנות שם מחיצה, תתענינו אצל החברא קדישא ויסבירו לכם.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. מחילה אבל קצת יש הרגשה שהרב קרא את השאלה ברפרוף…אבי נקבר לפני חודש בחלקה שאינה של שומרי שבת, ומכיוון שאימי כן שומרת שבת והציעו לה לקנות חלקה לידו, היא רוצה לדעת עד כמה חמור הענין להקבר שם, למרות שמדובר בחלקה שאינה של שומרי שבת.

  2. סליחה. לא קראתי בריפרוף פשוט לא היה כתוב בשאלה שהאמא שומרת שבת. לדעתי אין מקום להתפשר בכלל, כלומר, יש הלכה שאין קוברים צדיק במקום של רשעים, ולכן יש להקפיד שתקבר עם שומרי שבת. כמו כן אין לקבור בקומות. אם אין לה כסף כרגע שלא תקנה בכלל קבר, ואחרי שתגיע ל120 בעז"ה תדאגו לה לקבורה מהודרת. ואם יהיה קשה לכם לעשות זאת בהר המנוחות תעשו זאת במקום מרוחק יותר. מגיע לאמא לקבל קבר הכי טוב שאפשר.

  3. למרות שהיא רוצה להקבר ליד אבא? אני לא יודעת אם הרב מכיר את מצב בתי הקברות בירושלים אבל נראה לי שלא כל כך ריאלי קבורה באדמה בחלקת שומרי שבת?…שנקבור אותה בעיר אחרת?

  4. לגבי מחיצה בין גבר לאשה, מה תועיל מחיצה בין המצבות, הרי לכאורה צריך את המחיצה בין הגופות מלמטה…?

    ועוד שאלה בבקשה
    מה התקנה שאפשר לעשות היכא שכבר קברו שומר שבת ליד לא שומר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל