לתרומות לחץ כאן

פסיק רישא על ידי גוי בשבת

שאלה:

שלום רב, האם בשבת פסיק רישה דלא ניחא ליה בדאורייתא מותר על ידי גוי?

תשובה:

שלום וברכה

יש להקל, לצורך שבת.

מקורות:

לגבי פסיק רישא בגוי אפילו ניחא ליה נחלקו הדעות, ראה תרומת הדשן סי’ סו שמיקל, והובא ברמ”א סי’ רנג סעי’ ה, ולעומתו בביאור הגר”א שם חולק ומחמיר, במשנה ברורה שם ס”ק צט נקט אף הוא להקל, אלם בס”ק נא שם הביא שיש מחמירים ואין להקל אלא לצורך שבת. ומכל מקום כאשר הוא פסיק רישא דלא ניחא ליה יש כאן צירוף נוסף להקל, ואין צורך להחמיר כאשר יש בכך צורך שבת.

אמנם יש להעיר, שקשה להגדיר לפעמים מה נחשב פסיק רישא ומה נחשב מעשה במתכוין בידים, למשל, שאל מאוד מצויה בזמנינו פתיחת מקרר או תנור עם חיישנים בשבת, בשו"ת אגרות משה ח"ב סי' סח נקט שהוא פסיק רישא וניתן להקל על ידי גוי, אבל הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב נקטו שכיון שזה דבר מובנה ומידי וחלק מהשימוש בכלי, הוא נחשב מעשה בידים ואסור. ראה ארחות שבת פרק כג הערה קלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל