מיון משחקי או כלים בשבת על ידי ביטול התערובת

רבני בית ההוראה
י"ג טבת ה'תשע"ח

שאלה:

קראתי שאם בשבת יש פירות מקולקלים מעורבים עם טובים מותר לשפוך את הארגז ובכך כבר אין תערובת כי הכל מפוזר ואחר כך מותר לזרוק הרעים כי כבר אין עניין ברירה. האם דוקא צריך לשפוך הארגז או גם מותר להפריד ידנית בין הפירות ללא היכר מי טוב ומי לא ובכך לבטל את התערובת ?

תשובה:

שלום וברכה

אין הבדל בין שני האופנים שהזכרת, אלא שעל עצם העצה הזו נחלקו הדעות: האגרות משה ח”ד סי’ עד דיני בורר אות יא אכן מתיר זאת, לשטוח את הפירות עד שאינם מעורבים ואחר כך למיין, אולם בס’ איל משולש בורר פרק ט הערה פב הביא שהגרי”ש אלישיב החמיר, כיון שסבר שהואיל ואין צורך בשטיחתם הכל נחשב פעולה אחת ארוכה של ברירה [בשונה ממי שלמשל מנגב כלי רטובים וכל כלי אחר ניגובו הוא מניח במקום, שבזה מטרת הלקיחה היא הניגוב, וממילא מותר לשים במקום].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *