לתרומות לחץ כאן

טעויות בברכות – תיקון באמצע ברכה

שאלה:

שלום רב,
האם אדם שרצה ליטול ידיים לסעודה ובטעות החל בברכת אשר יצר והגיע למילים חלולים חלולים ומיד תיקן לאשר קידשנו במצוותיו על נטילת ידיים,
האם יצא ידי חובה או שברכתו לבטלה?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שמדובר בברכה ארוכה וכבר הפסיק בהרבה יותר מכדי דיבור, לא יצא ידי חובה והברכה לבטלה. יש לי תחושה שיש לך חרדה או איזו כפייתיות בענין ברכה לבטלה, וכדאי לבדוק אם ניתן לטפל בזה. אתה מרבה מאוד לעסוק בזה. זה בסדר גמור, אבל תבדוק בעצמך שזה בשמחה ללא חרדה מיותרת.

מקורות:

ראה פרטי דין זה בסי' רט.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב, אמת שיש בי חרדה מסויימת מלחטוא ספציפית בזה העוון הקשה של נשיאת שם השם לשוא או ברכה לבטלה, אבל הדברים נובעים עקב הדברים הקשים מאוד שנאמרו על זה העוון.
    לדעת הרמבם הרי מדובר באיסור תורה, והרי יש בו משום לא תשא, וזה העוון היחיד שהתורה מעידה "לא ינקה…"

  2. אמת, אבל בורא העולם עשה אותנו בני אדם ולא מלאכים, וחרדה אינה עבודת ה', יש להבדיל בין עבודה בריאה למשהו חרדתי שהופך להיות מאיים ובלתי נשלט. עבודת ה' היא תמיד בבריאות ובשמחה. לכן אם אתה מזהה אצלך חרדה בנושא, יש לטפל בה כמו בכל חרדה, ולא להזניח כדי שזה לא יתעצם חלילה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל