לתרומות לחץ כאן

הארת פנים לזולת / דברים בטלים בבית הכנסת

שאלה:

1) איך עושים תשובה על שנים של חוסר בהארת פנים, הליכה בפנים קודרות ועצובות, ואומרים שכשלא אומרים שלום זה סוג של גזל, וזה פגיעה באדם שלא מחייכים אליו, איך עושים תשובה על זה?

2)אם אני נכנס לבית הכנסת, ורוצה לומר שלום לאנשים, אך אני יודע שתתפתח מזה שיחה וישאלו כמה שאלות ויהיה דברי חולין בבית הכנסת. האם רק לחייך לשלום בחיבה ותו לא? וששפת הגוף תשדר- אני בבית כנסת לא מדבר?

3) כשמדברים בבית כנסת על אנשים שרוצים לקרוא להם להשלים מניין- נניח אומרים לי תקרא לפלוני, תתקשר לפלוני שישלים מניין, מותר לדבר על זה בבית כנסת? להגיד- זה ענה שמגיע, זה בחתונה, זה התפלל כבר וכו'.?

תשובה:

שלום וברכה

  1. פשוט תשובת המשקל… מהיום להתחיל להאיר פנים לזולת וזה בסדר גמור. אין כאן ממש גזל אלא סוג לש הנהגה בין אדם לחברו.
  2. אפשר לומר שלום, ואם מישהו רוצה לפתח איתך שיחה, תוכל לומר לו בנימוס שקיבלת על עצמך בלי נדר לא לדבר בבית הכנסת, תאמר זאת בחיוך ובעדינות עם קריצה קטנה וזה יתקבל בהבנה.
  3. מותר, זה לצורך התפילה, ראה בענין זה במשנה ברורה בתחילת סי' קלא, שנראה שדיבור כזה מותר אפילו בין שמונה עשרה לנפילת אפיים, אף שיש צורך בזהירות מיוחדת לא לדבר אז.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי 3 רציתי לשאול למה השולחן ערוך כותב שאסור לדבר בקריאת התורה וגם בין גברא לגברא והרי זה אסור גם לפני וגם אחרי מצד בית כנסת? תודה.

  2. מותר לדבר לצורך בבית הכנסת, רק סתם דברי חולין אסור. כמו כן תלמידי חכמים שנמצאים כל היום בבית הכנסת יש לגביהם הקלות שונות בענין זה כמבואר בתחילת סימן קנא, בכלל בית מדרש שונה בזה מבית כנסת שמיועד רק לתפילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *