לתרומות לחץ כאן

קידושי טעות באישה שנמצאה עם בעיות פוריות

שאלה:

שלו' וברכה,
רציתי בבקשה לשאול, אני נשוי יותר מ- 4 שנים ולא זכינו להיפקד.
יש לאשתי בעיה בביוץ, הבעיה הייתה קיימת עוד מנערותה, אך משום מה – היא והוריה חשבו שאחרי החתונה זה ייפתר, מה שכמובן לא קרה. [אני לא הייתי מודע כלל לעניין עד לאחר שנישאנו].
ניסינו עשרות סגולות, ברכות מרבנים רבים, טיפולים אלטרנטיביים מכמה סוגים, וכמובן גם המון טיפולים רגילים [כולל הזרעות – IUI], ללא הצלחה.
[הספקו הרבה, כי זמן קצר לאחר החתונה כבר 'גילינו' את הבעיה והתחלנו בטיפולים].

האם עלינו לחשוש לקידושין כקידושי מקח טעות? צריך לחומרא לעשות עוד הפעם קידושין כל עוד אנחנו חיים יחד?
האם אני רשאי או חייב [מצד מצוות פ"ו] להינשא לאשה אחרת?, או שיש להמתין עד 10 שנים [כאן שהבעיה ברורה אולי אין טעם לחכות].
מה דין הכתובה במצב זה? [יש לציין שבדיקות הזגרע שעשיתי יצאו תקינות, כך שברור היכן הבעיה].

תודה רבה מראש על המענה והאתר המיוחד המאפשר גם לשאול שאלות שכמעט ואין אופן אחר לבררם.

תשובה:

שלום רב,

ראשית, היאוש שלך נדמה לי קצת מוקדם… אני לא מבין היטב בנושאים אלו אבל אני מניח שהייתם אצל המומחים כמו הרב משה שלזינגר, ואם לא, כדאי מאד להתייעץ איתו. ישנם היום הרבה פתרונות רפואיים לנושאים של פוריות, אבל כדי שהביצית המופרת תקלט ברחם האישה, יש צורך להתפלל. (לא שבשבלבים הראשונים אין צורך, ודאי שכן) לכן, ארבע שנים, למרות שזה תקופה לא קצרה, אבל מספיק זונות נושעו רק לאחר התקופה הזו, כדי שלא תשקע בייאוש.

לשאלתך האם עליך לחשוש לקידושי טעות, התשובה היא לא. בפרט שישנם הרבה פתרונות רפואיים למגוון בעיות. ושוב איני יודע את עומק הבעיה של אשתך, אבל אם תשאל רופאים האם יש לבעיה זו פתרון רפואי אני מניח שהתשובה תהיה שכן. אלא שלפעמים אין תוצאות חיוביות מיד.

בנוסף, אפילו אם יש כאן מום המצדיק גירושין, אין חשש קידושין, משום שברור שמועיל מחילה על מומין, כמבואר בסוגיה בכתובות עה,ב. וראה עוד בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"ד סי' יג אות ב').

מצד חובת פריה ורביה, ברור שלפני עשר שנים, אין כל חובה. וכבר אמרתי לך, שעם כל הבעיה, אני מניח שהיא יכולה ללדת אחרת לא היו מנסים לעשות טיפולים אלו. וגם לאחר עשר שנים, כידוע שהיום אין כפיה לגרשה, וגם לא משמענו מגדולי עולם שהיו נשואים עשר שנים עם נשותיהם ולא ילדו שהתגרשו.

לגבי הכתובה, ככל הנראה בכל מצב חייבים לשלם את מלוא הכתובה. משום שבמקרה שיש טענת קידושי טעות, הפוטרת את הבעל לשלם את הכתובה כפי שנפסק בכתובות עג,ב בנמצאו מומין צריכה גט מספק והבעל פטור מכתובה. זה רק כאשר הוא מגרשה מיד כשנודע לו המום. אבל אם הוא מחליט להישאר איתה, אפילו אם זה בשלב ראשון לא מחילה גמורה, אלא לבדוק אפשרות אם הוא מעוניין להיפרד או לא. גם באז הוא חייב לשלם כתובה. כך כתב בשו"ת אור גדול סי' ה' אות יד. משום שעצם זה ששימש עימה לאחר שנודע לו המום זה מחייב אותו בכתובה בלי קשר למחילת המום.

הרבה הצלחה ואל תיפול לייאוש!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל