שאלה:
בס"ד
שלום, רציתי לדעת האם תוספת הנאה ביהודי בדיעבד מותר להינות?
ז"א הרי בגוי, כאשר נניח מדליק אור עבור היהודי , אם היה שם אור ורק הוסיף מותר ליהודי להינות (רעו ד ס"ק לד, כ, לב)
השאלה אם יהודי בטעות הדליק אור בשבת האם נאמר מכיוון שרק הוסיף אור אז מותר לו להינות מהאור שהודלק בשוגג? או שנאמר שמכיוון שעשה מעשה אסור.
ומה הדין לגבי דיני חזרה , אם החזיר בשבת תבשיל באיסור (כשמצטק ויפה לו) האם מותר יהיה לאכול מהמאכל?
תשובה:
שלום וברכה
בשו"ת מנחת שלמה סי' ה מאריך לבאר, שהדין של תוספת בעלמא הוא היתר מיוחד במעשה שבת של גוי, והוא אינו קיים במעשה שבת של ישראל. לכן אסור ליהנות ולהשתמש באור הזה שהודלק באיסור, גם אם אפשר בשעת הדחק לעשות שימוש זה בלעדיו.
אם המאכל הזה שמצטמק ויפה לו הוחזר בשבת אפילו בשוגג, דינו כמזיד ואסור לאכול מהמאכל, כמבואר ברמ"א בסי' רנ"ג סעי' א.