לתרומות לחץ כאן

הסיר את התפילין להכנס לבית הכסא, האם חוזר ומברך / אשר יצר בפסוקי דזמרא

שאלה:

באמצע פסוקי דזמרה נאלצתי לצאת לצרכים גדולים והורדתי כמובן את הטלית והתפילין ,אבקש לדעת איך יש לנהוג.
1.האם יש להחזיר את תפילין דרש"י וכמובן בברכה או אולי להלביש כבר אז את תפילין ר"ת או לחכות ולהניח אחרי שמו"ע ?
2.האם לברך אשר יצר באמצע פסוקי דזמרה ?

תשובה:

שלום וברכה

יש לחזור ולהניח של רש"י, שעיקר זמנם בקריאת שמע ותפילה, ולמנהג בני ספרד אין לברך ורבים מבני אשכנז גם לא מברכים. על הטלית לכל הדעות אין לברך.

מותר לברך אשר יצר באמצע פסוקי דזמרא, ראה משנה ברורה סי' נא ס"ק מח. אמנם יש חולקים, ראה חיי אדם כלל כ סעי' ג ואשל אברהם בוטשאטש שם, ולכן אם הוא יודע בבירור שעד אחרי שמונה עשרה לא יזדקק שוב, יש שנהגו לדחות את הברכה לאחר שמונה עשרה, אבל אם אינו בטוח או שיש חשש שישכח, יש לברך.

מקורות:

1. ראה משנה ברורה בסי' כהס"ק מז שנקט בפשיטות שבתפילין שאסור להניח בבית הכסא [בשונה מטלית שמעיקר הדין מותר, ורק בגלל שהוא בגד מיוחד לתפילה חייבו להסיר] צריך לחזור ולברך, וממילא גם בפסוקי דזמרא היה צריך לברך. אולם רבים חולקים ראה פמ"ג שם א"א ס"ק כב, בן איש חי פ' וירא אות יג, כף החיים שם ס"ק עח שספק ברכות להקל, ועוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1. איזה מהפוסקים סוברים שאין לברך שוב על התפילין ? האם כך נוהגים בני ליטא או שעוד רבים מבני אשכנז ?
    2. לפי הסוברים שצריך לברך , האם יברך באמצע פסוקי דזמרה גם על תפילין דראש ויאמר ברוך שם ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל