לתרומות לחץ כאן

כשרות כתובה שיש בה מחק וקיום

שאלה:

לכבוד הרבים
שלום רב.
חתונה שהתקיימה ביום חמישי אחרי צאת הכוכבים , עורך החופה כתב חמישי מחק בקו וכתב שישי.
סוף הכתובה כתב " מילה חמישי נמחקה ובמקומה נכתב שישי". וחתימת העדים תחת השורה הזאת, כך שאפשר להוסיף עוד בהמשך השורה, שלא כתב "הכל שריר וקיים".
שאלותיי – 1. האם הכתובה כשרה?
2. האם אפשר או צריך להוסיף עכשיו בסוף השורה "הכל שריר וקיים". או טיוט ( לסגור בקווים) .
3. בכתובה פסולה שמחתימים את העדים המקוריים על כתובה חדשה, האם אפשר להחתים כל אחד בפני עצמו או שניהם צריכים להיות יחד בזמן החתימה.
4. אם הכתובה הנ"ל כשרה – אבל יש שם מחיקות והזוג רוצה כתובה חדשה האם אפשר לעשות כתובה חדשה עם העדים המקוריים ולקרוע את הישנה.
בברכה, שלומית

תשובה:

שלום רב,

ראשית צריך להדגיש, כי הנאמר כאן הוא במקרה שהכתובה הסתיימה עם חתימת העדים ולאחר מכן הוסף הרב את השורה הנ"ל, וחתמו העדים תחת השורת ההוספה ואז השאלה היא מאחר שלא סיים את השורה וגם לא כתב שוב והכל שריר וקיים, ניתן להוסיף בהמשך השורה עוד מחקים כמו לדוגמה: ומחקנו 1000 וכתבנו 2000 וכד'. וממילא השטר עשוי להזדייף ולכן השאלה היא האם היא כשרה או לא. אבל אם כוונתם לומר שהרב הוסיף את השורה הנ"ל בין חתימת העדים לנוסח הכתובה (כלומר, יש רק חתימה אחת של העדים) ודאי שהכתובה פסולה לחלוטין. יש מחק בכתובה והשורה של הקיום אין למדים ממנה משום שאין למדים משיטה אחרונה לאחר הכל שריר וקיים.

לכן, אם חתמו העדים שוב על שורת הקיום לכאורה הכתובה כשרה למרות שלא סיים שוב והכל שריר וקיים ולא סיים את השורה. – כך ראיתי שכתב בקובץ תבונות אריה במאמר של הג"ר יעקב בלוי זצ"ל שבמקרה כזה אין חשש שיוסיפו ולכן הכתובה כשרה, אם כי לכתחילה היה צריך לכתוב שוב והכל שריר וקיים.

אם רוצים לעשות כתובה חדשה, זה אפשרי, אבל רק אם העדים זוכרים מעצמם את החתונה, תאריך, סכום, וכד'. אולם במידה שהכתובה כשרה (כפי שביארנו, אם העדים חתמו שוב לאחר הקיום) אז יש בעיה של עשו שליחותן, מאחר שהם כבר סיימו את שליחות הבעל בכתיבת השטר אינם יכולים על דעת עצמם לכתוב שטר נוסף, והם צריכים לקבל ממנו שוב פעם קנין כדי לכתוב כתובה חדשה.

הרבה הצלחה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל