לתרומות לחץ כאן

קנס על פי חוק המדינה על איחור תשלום משכורת

שאלה:

שלום
אשתי ואני עובדים בחנות בגדים לנשים
אשתי מוכרת, ואני עובד בבית עושה חישובים כמה נכנס כל יום, ומחשב משכורות לעובדים, יש מישהו מעלי, כלומר בין הבעלים אלי יש כאילו מנהל, שהוא נותן את המשכורות בפועל, לוקח את הכסף מהחניות.

השאלה: אשתי חייבת כסף לחנות, בגלל בגדים שהיא לקחה, כלומר לקחה בהקפה.
בזמן האחרון החנות כנראה בקשיים, והם לא משלמים את המשכורות בזמן, אני כבר חודשיים לא מקבל משכורת, וכל הזמן אומרים לי השבוע בעז"ה תקבל.
יש חוק במדינה, שאחרי 9 ימים מיום שצריך לקבל את המשכורת ולא קיבל, יש קנס של 5% מהמשכורת, ואחרי זה יש עוד קנס של 10% על כל שבוע שעובר ולא נתנו את המשכורת.
אנחנו שואלים האם אשתי מותר לה לקחת 10% כל שבוע ולהוריד מהחובה שלה על הבגדים שהיא לקחה.?
הבעלים בטח לא יתנו את הקנס הזה ויתרגזו אם נבקש.

תשובה:

שלום וברכה,

בכל תנאים סוצייאלים בין עובד ומעביד מחייבים בבתי דינים, כשהוקבע המנהג לתת. בשונה קנס בגין איחור תשלום משכורת, שאין דנים בב"ד, כיון שקנס זה נחשב בעין הלכה לאיסור 'ריבית' ואסור לדרוש קנס מהמוכר על איחור התשלום, וכ"ש שלא לתפוס חובות עבור הריבית.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שולחן ערוך יורה דעה הלכות רבית סימן קעז סעיף טז: "אם חייב עצמו לתת למלוה כך וכך בכל שבוע בעוד שמעכב ממנו,  הרי זה רבית גמור. הגה: אף על גב דכתב לו כך דרך קנסא: אם לא אפרע לך לזמן פלוני אתן לך כל שבוע כך וכך, ואף על גב דאם היה פורע לו בזמנו לא הוי כאן רבית כלל, מ"מ הואיל וכתב לו ליתן לו קצבה לג בכל שבוע ושבוע, הוי רבית גמור. (רוב הפוסקים). וכן עיקר, אף על גב דיש מקילין והתירו ללוות ברבית בדרך זה (הגהות מרדכי פא"נ בשם ר"י דארליינש).

בהלכה מוזכר שהיה קנס בגין הלוואה, וה"ה בגין איחור משכורת שגם בזה שייך איסור ריבית דרבנן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל