לתרומות לחץ כאן

הזמינו לו מונית וטעו מי משלם מה?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: שמעון הזמין מונית לראובן ואנשי ביתו שבאים לבקרו אצל חברת של יהודה , ויהודה בעל חברה זו שוכר אנשים לנהוג והם לוקחים לוקחיו ומביאם למקומות.

הרי ראובן פגש הנהג ובמכונית אין כיסא לתינוק ואמר לו איפה כיסא התינוק? והנהג אמר לא ידעתי מן זה כיסא מימי?! דהיינו הסביר שיהודה לא אמר לו כלום ויהודה הודע לו בטל.

מ"מ הנהג רוצה לקבל מן ראובן והוא אמר לנהג לך אצל יהודה או שמעו כי אצלי אין לך דברים כי לא אני הזמתיך ואין לחוב לי בעל כרחכי!

כעס הנהג ואמר דברים לא יפים לו כגון אין לא תשלם לי תרצה ללכת לגיהינום וכו', ראובן איש חכם וצדיק הבין העינין שהנהג תלוי ביהודה ולא יתבע לו כי אם יעשה כן יכעס אליו שלא רוצה להפסיד וכין שרמת עם הנהג ישלם אבל לא יתן לו עוד לוקחים, והנהג עני ותלוי באנשים כיהודה שכבר ידועים בשוק ומפחד לתבוע אותו, וגם לא רצה להטיח שמעון לבוא לבית דין שרצה לעשות לו טובה גדולה, אף ששמעון גם צודק ועשה לפני שורת הדין ונתן מתנה בעלמא לנהג ואמר איניני חייב לך כלום מ"מ כך זה .

במקרה כזה יהודה טעה והוא חייב לשלם. מ"מ גם הוא רצה לחייב ראובן או שמעון ולא לקח אחראיות, אף שהודע שטעה אמר שיש ללוקח לשלם על הביטול.

שואלים לכם, כיון שהיה מכר טעות אפילו הביטל אין לשלם נכון?

מי שרוצה לאנוס לוקח לשלם בכח ואיומים, מותר לאיים לו בחזרה שיספר עסקיו לקרובים ולא יהיה לו לוקח, או כיון שזה אסור לשון הרע אסור לאיים כזה?

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

אם צויין בשעת הזמנת המונית שרוצה מונית עם כסא תינוק, ולא קיבל זאת, אינו חייב לעלות למונית, ואף לא לשלם דמי ביטול, כיון שלא קיבל את מבוקשתו.

מי שאונס את חברו ומוציא ממנו ממון שלא כדין, מותר לעמוד כנגדו ולהכותו, וכ"ש שמותר לאיים עליו שיספר את מעשיו לאחרים, כדי להציל את עצמו.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן ד שעביד איניש דינא לנפשיה, ומותר לעמוד כנגדו ולהכותו לביישו בדברים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל