שאלה:
בס"ד ,
השבוע היינו בבית כנסת , והגיעה משפחה של אבלים ואחד המתפללים שהוא בר אוריין ובקיא בפסקי הלכות רבים אמר שאין לומר תחנון ביום השבעה , ונתן טעם שהוא מפני כבוד האבלים :
שאלתנו , האם יש צד שלא לומר תחנון לכבוד האבלים , ועוד האם יש חילוק בזה בין היום של השבעה לשאר הימים ?
תשובה:
שלום וברכה
רק בבית האבל לא אומרים תחנון, אבל כאשר הוא בא לבית הכנסת כולם אומרים והוא אינו אומר, וגם זה רק בימי השבעה, לאחר מכן יאמר. יתכן שהת"ח הנ"ל סמך בזה על מנהגי קהילות שונות, שאינם ידועים לי.
מקורות:
לשון המשנה ברורה סימן קלא ס"ק כ:
והנה כ"ז דוקא בבית האבל א"א תחנון שלא להגביר מדת הדין אבל כשהאבל מתפלל בביהכ"נ או בבית אחר אין הצבור נגררין אחריו ואומרים תחנון ומ"מ האבל עצמו לא יאמר.
אולי בשבעה שזה יום האזכרה שרבים באים לכבוד הנפטר הם פוטרים את התחנון מהציבור. כי הטעם שהאבל לא פוטר מתחנון כיוון שהציבור לא טפל אליו בשונה מחתן שדומה למלך שכולם טפלים אליו. אז ביום השבעה שכולם באים לכבוד הנפטר נראה לפטור מאמירת תחנון. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
לא הבנתי למה כולם באים לכבודם? מדובר בבית הכנסת פעיל?
נכון שזה בית כנסת פעיל. אבל הרבה מאוד מתפללים נוספים בשביל האזכרה כך זה אצל הספרדים. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
מעניין. צ"ע לדינא.
השאר תגובה