לתרומות לחץ כאן

שם אדנות לעומת שם הוי"ה

שאלה:

שלו' כבוד הרב.
מדוע אסור לומר את שם ה' כפי שהוא נקרא (יק..) בסתם ואף בברכה אנו קוראים אותו אחרת?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

לפי פשוטם של דברים, הנושא בשם אדנו"ת הוא כמו כל קרי וכתיב, וכמו שאמרו בגמרא בפסחים נ ע"א, ובקידושין עא א: "לא כשם שאני נכתב אני נקרא" נכתב בהוי"ה ונקרא באדנות. אולם כשמעמיקים קצת בדברים, הרעיון הוא [וזה בעצם מלמד לכל קרי וכתיב] ששם הוי"ה הוא התוכן הפנימי של שם אדנות. כלומר, שאם לפי הבנתנו ותפיסתנו הקב"ה הוא אדון הכל, ההבנה הפנימית יותר, היא שהוא גם היה הווה ויהיה ומהווה את כל המציאות בכל רגע, וזו היא הסיבה לכך שהוא אדון הכל, אלא שהנושא הזה נשגב מהתפיסה החושית שלנו, ולכן הוא רק רמוז בהגייה שלנו ואינו ניתן להאמר. לעתיד לבוא שיהיה ה' אחד ושמו אחד ומלאה הארץ דעה את ה', יהיה ניתן גם להאמר.

באופן שונה ביאר זאת המהרש"א בקידושין שם, ששם אדנות ענינו דין ושם הוי"ה רחמים, ולכן שם אדנות הוא השייך לעולם הזה ושם הוי"ה לעולם הבא שכולו רחמים.

ערב טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    ידוע לי שיש בקהילות מסויימות מנהג לומר בפירוש "הוי" ה ברוך הוא" כחלק מ יהי רצון או קריאת זוהר. כמובן שמקפידים על" לא תישא" בכל שאר המקרים, אך בזה משום מה אוחזים שזה כן ניתן להיאמר בפירוש.
    בוודאות נמצאים ביניהם תלמידי חכמים יראים ושלמים, לכן לא פיקפקתי על זה מעולם.
    כבוד הרב יוכל ליישב את המנהג הזה?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל