שאלה:
שלום: סיר חלבי בן יומו ריק ונקי שנתזו עליו מספר טיפות זעירות מחימום שניצל עוף (רוטב שמנוני) . הבחנתי בטיפות בפנים ובחוץ. מה לעשות?
תשובה:
לענין סיר בשרי או חלבי שניתז עליו רוטב מהמין השני הדין כך: אם יש בתכולת הסיר פי שישים מההתזה, הרי היא בטלה והמאכל מותר , אך הסיר צריך הגעלה [אא”כ התיז על המכסה שאז הוא לבדו צריך הגעלה]. ואם אין פי שישים התבשיל אסור והסיר צריך הגעלה [ראה שו”ע יו”ד סי’ צב סעי’ ה]. אולם, אם הסיר הוא פרווה, כתב החכמת אדם בבינת אדם (מה מא), שהסיר מותר מכח ספק ספיקא, שמא הלכה כדעת הסוברים שאינו מפעפע בכולו אלא במקום ההתזה לבד, ושמא העיקר כדעת הפוסקים שנ”ט בר נ”ט מותר לכתחילה, וראה שערים מצויינים בהלכה (סי’ מו), שלכתחילה יערה רותחים במקום ההתזה.
ערב טוב ומבורך.
כיצד להגעיל? האם מספיק להרתיח מים עד שיגלשו? (כי גם ניתז מבחוץ)
לכתחילה יש לעשות הגעלה בתוך כלי גדול יותר כראוי. אם אין אפשרות, תעשה כמו שהצעת, ולאחר מכן יש לערות מים מקומקום רותח ופועל על כל הצד החיצוני של הסיר, זה יספיק מדין כבולעו כך פולטו.
קומקום נשלף זה גם טוב?
גם טוב.
האם אני צריך לפרק את הידיות של הסיר?
לא. אבל יש לנקות היטב בחריץ של החיבור.
סיר שאינו בן יומו נחשב לפרווה?
בודאי שלא, אבל אם בישלו בו או ניתז ממנו, בדיעבד המאכל אינו נאסר.
הכוונה כאשר ניתז אליו שמן בשרי, האם ניתן להקל בגלל ספק ספיקא?
מה הספק ספקא?
מכיוון שאינו בן יומו אז אין כאן איסור, וחזר להיות נט בר נט
ואם כן יש את אותו הספק ספקא כמו כל סיר פרווה
אם לקחת סיר שאינו בן יומו ובשילת בו מאכל פרווה, וניתז ממנו זה אינו אוסר, בלי קשר לספק ספקא, בגלל שזה לא בן יומו, אבל כאן מדובר ברוטב בשרי.
השאר תגובה