לתרומות לחץ כאן

למדוד בחנות שלא על דעת לקנות

שאלה:

1. האם מותר ללכת לחנות ולמדוד שם בגד בלי להיעזר במוכרת ולא לקנותו בחנות אלא לקנותו באינטרנט?
2. האם מותר למכור משהו באינטרנט במחיר מופרז בהנחה שאני יודעת שיש סיכוי שהוא ייקנה אבל אני לא משווה לאף מוכרים אחרים? זה אונאה? כי אף אחד לא חייב לקנות

תשובה:

תשובה 1: כשאת נכנסת למדוד כדי לדעת מה להזמין דרך האינטרנט, אם יש צד קטן שתקני את הבגד עכשיו או פעם אחרת מותר להיכנס ולמדוד. ואם ברור שלא תקני בחנות זאת בגלל המחירים היקרים, ואם לא תמצאי דרך האינטרנט לא תקני כלל, אסור לך להיכנס לחנות למדוד.

תשובה 2: בסוגי סחורות שכל אחד מוכר במחיר אחר, האחד מרוויח הרבה והאחד מרוויח קצת, מותר למכור ביוקר, ואין בזה איסור אונאה. אך למכור במחיר מופרז הרבה ממחיר השוק מסתבר שאסור משום אונאה. ולא אומרים אינך חייב לקנות, שתרה אסרה זאת.

 

מקורות:

מקורות לשאלה 1. שולחן ערוך חו"מ סימן רכח סעיף ד "כיצד הוא אונאת דברים, לא יאמר בכמה אתה רוצה ליתן חפץ זה, והוא אינו רוצה לקנותו". ולכן אסור להיכנס למדוד שלא על דעת לקנות. במקרה ויש צד קטן שיקנה בחנות מותר להיכנס למדוד, כפי המקובל שנכנסים לשאול מחירים, והמוכר מסכים להושיט עזרה גם על כשיש סיכוי קטן שיקנה.

מקורות לתשובה 2. ראה ערוך השלחן חו"מ סימן רכז סעיף ז שחידש שסחורות שכל אחד מוכר במחיר אחר, אין על הוכר ביוקר איסור אונאה. אך נראה שאם מוכר הרבה מהמחיר בשוק מודה הערוך השלחן שאסור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל