לתרומות לחץ כאן

אכילת ירקות עלים אורגניים שלא מגידול מיוחד

שאלה:

ערב טוב.
ברצוני לגדל בחצר ביתי ירקות ותבלינים למאכל אך שמעתי מפי רבים,שאין אפשרות לאכול פירות ירקות וכד' מגידול אורגני,ללא חשש ללא חשש להכשל בתולעים.
אשמח לדעת האם אכן נגזר עלינו לאכול רק ירק גוש קטיף המגודל בחממות עם ריסוסים רעילים ומזיקים? ומה היא אכן ההלכה לגבי חשש המצאות חרקים?כיצד היו אוכלים לפני שהיו כל המיקרוסקופים וזכוכיות המגדלת?
תודה רבה ויישר כח

תשובה:

שלום וברכה

ירקות עלים אכן לא ניתן לאכול שלא מגידול מיוחד, מה לעשות אבל זה מלא חרקים…

השאלה שלך לגבי המיקרוסקופים אינה מדוייקת, חרקים בלתי נראים אינם אסורים באכילה, אבל החרקים בירקות עלים נראים בהחלט, אלא שהם על רקע לא מתאים, חרק ירוק על עלה ירוק אינו נראה אבל על רקע לבד במקום מואר הוא נראה בהחלט בעין רגילה, קל וחומר כאשר הוא בתוך כפלי העלה או בשדרת העלה או בקלח וכו' וכו', ובודאי בעלים קטנים כמו שמיר ואחרים שכלל לא ניתן לראות מה נעשה בפנים. אני משוכנע שהריסוס יורד בשטיפה בצורה מספקת ואני אומר ברורות, הרבה יותר מסוכן לאדם לעבור בעוון נורא של אכילת חרקים מאשר לאכול ריסוס!

ערב טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. אין איסור לעבוד שם, כי מי שירצה "להשתגע" יצליח לאכול את הדברים בצורה מותרת, גם אם אתה יודע שאין כמעט סבירות שמישהו יעשה זאת.

  2. ערב טוב.

    דברתי היום עם חבר שאמר לי שהעין שלנו מסוגלת לרדת לרזולוציות נמוכות כ"כ,שאין סיכוי שיהיה חרק על עלה או ירק ואנחנו לא נצליח לראות אותו בהתבוננות יסודית של כמה שניות,בפרט שאף פעם החרק לא יהיה ממש בצבע העלה שהרי ישנם אין ספור גוונים של ירוק/לבן וכד'.
    כמובן שלא מדובר על עלה ו ירק עם קפלים או מקומות שבהם שייך שהחרק מסתתר ואנחנו כלל לא רואים אותו.
    מה דעתכם בנושא?

  3. ברור שבעקרון זה יכול להיות נכון כשבודקים כנגד השמש וכו', וכך עשו פעם בערב פסח עם החסה כפי שכולנו זוכרים. אבל כיון שמדובר בדבר מורכב ממושך והמכשול מאוד מצוי, אין לסמוך על כך, ואני מבטיח לך שלא יתכן שאדם ילקה בבריאותו בגלל שהקפיד על מצוות ה'…

  4. התפלאתי מאד לראות את הקביעות לעיל. כבר התבטאו כמה וכמה פוסקים חשובים שחמירא סכנתא מאיסורא ואין היום כל ספק שחומרי ההדברה מזיקים גם לאדם, וכבר עלו גם מחקרים המקשרים בין ריסוס לאוטיזם ובעיות פוריות.

    אפשר להקפיד על מצוות גם בלי להרעיל את עצמנו, וחובה עלינו לעשות את המאמץ הנדרש לשם כך.

    יש גידולי מים ופתרונות אחרים המאפשרים לאכול ירק עלים אורגני וכשר למהדרין, ללא חרקים וללא ריסוס.

  5. אם יש אופציות ללא חרקים בלי הדברה, אדרבה, אבל יש לקבל על כך גושפנקה מגוף כשרות מוסמך. לגבי נזקי הדברה אינני מתמצא, אבל יש לי אמון בהנחיות משרד הבריאות, אני מניח שיש שם מומחים טובים העומדים על התקנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל