לתרומות לחץ כאן

שימוש בכפפות עם אבקה בשבת / סבון נוזלי בשבת / בסיס לדבר האסור

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
1.האם ביום שבת מותר להשתמש בכפפות לשטיפת כלים כדי למנוע בעיות בידיים שיש עליהם אבקה או שיש בזה בעיה?
2.היום שבת מותר להשתמש בסבון נוזלי לשטוף ידיים או להתקלח?
3.ביום שבת שמעתי שיש דבר כזה שאם יש דבר מוקצה על דבר שמותר להשתמש בו בשבת כמו לדוגמא אם יש כסף או פלאפון על קופסא של משחק דמקה בשבת אז אסור להזיז את הלוח בשבת כשהמוקצה מעליו,במקרה שבכוונה או בלא כוונה הזיזו את המוקצה מעל הקופסא בצורה שאסור יהיה מותר להשתמש בה בשבת או שאסור?
4.האם יהיה מותר להרים את הקופסא במקרה שיש עליה כסף בשבת כדי לקחת את הקופסא כי הבנתי שזה בסיס לדבר האסור והבנתי שיש בעיה מסויימת עם זה

תשובה:

שלום וברכה

  1. אינני רואה סיבה לאיסור בכפפות אלו.
  2. מותר להשתמש בסבון נוזלי, כ"כ שו”ת שאלי ציון (תנינא א-ב, סי’ ט, שכן הורה הגרצ”פ פרנק), שמירת שבת כהלכתה (פי”ב ס”ז וסכ”א ובהערות שם, שכן דעת הקצות השלחן והגרש”ז אויערבאך), שו”ת פאת שדך (להגרש”ד מונק, ח”ב סי’ פז אות ד), ארחות שבת פי”ג סט”ז, ופי”ז סכ”ז ובהערות שם, (שכן דעת הגרי”ש אלישיב) מבית לוי (קובץ ו תשרי תשנ”ה עמ’ מד שכן דעת הגר”ש וואזנר) שו”ת רבבות אפרים (ח”ח סי’ קנד, שכן המנהג אם כי דעתו להחמיר כדעת רבו האגרות משה לדלל את הסבון לפני שבת במים. על רחצה כללית בשבת ראה כאן.
  3. כאשר באמת זה נעשה בסיס לדבר האסור, ומשום שהניחו עליו ביום שישי את המוקצה וזה נשאר שם בין השמשות, גם אם החפץ המותר יוסר במהלך השבת אסור לטלטל את החפץ המותר [הדמקה]. ראה הרבה פרטים בזה כאן באתר בחיפוש תכתוב בסיס לדבר האסור.
  4. אסור, כאמור. אבל יש אופנים שאינו נעשה בסיס למרות שהיה מונח עליו מוקצה, כגון ששכחו שם את המוקצה ולא הניחו בכוונה תחילה, או שהמניח אינו בעלים על החפץ המותר, ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל