לתרומות לחץ כאן

טבילת בעל קרי בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
האם מותרת טבילת גברים בשבת לכתחילה? גם חד פעמי למי שלא נוהג כך?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?

תשובה:

שלום וברכה

יש בענין זה שני נושאים: א. חשש סחיטה בשיער. ב. רחיצה במקווה חם משום גזירת מרחצאות.

לגבי הענין של הסחיטה, בשו"ע בסי' שכו סעי' ח נקט בפשיטות שמותר לטבול מטומאה בשבת ואין בזה חשש מתקן ולא חשש גם לסחיטה. וראה משנה ברורה שם שמכל מקום יזהר מאוד מסחיטה, והמנהג בזה שאינו מנגב שערותיו אלא רק מניח עליהן מגבת בעדינות שחלק מהמים יספגו מעצמם במגבת. בביאור הלכה הביא בזה מחלוקת גדולה, ומכל מקום לענין מי שנטמא בשבת מיקל. מנהג החסידים להקל בזה אפילו למי שאינו בעל קרי, והעיקר להזהר מסחיטה.

בענין החשש של רחיצה בחמין, ידועה שיטתו של הקרבן נתנאל שסבר שגזירת מרחצאות נאמרה רק ברחיצה שמטרתה היא רחיצה ולא בטבילה של מצוה, ומשום כך נהגו בקהילות רבות לטבול בשבת אפילו במים חמים, אבל ודאי לכתחילה יש להמנע מכך משום דעת החולקים, וגם לאשכנזים. ראה שער הציון שכו ה שאין לסמוך על הקרבן נתנאל אלא בשעת הדחק.

כמו כן כתב במשנה ברורה שם ס”ק ז, שגם לאלו הסומכים על סברת הקרבן נתנאל אין לרחוץ בחמין ממש אלא בפושרין. והיינו מים מעט יותר קרים ממה שרגילים לרחוץ בחול [ראה אגרות משה או”ח ח”ד סי’ עד רחיצה אות א].  בחוט שני נדה קצז ד כתב שהוא חום שלא נהנים ממנו. וידוע שהגר"ע יוסף החמיר מאוד בענין זה, עד שאפילו בטבילת נדה הורה להעדיף טבילה בין השמשות ולא לטבול בשבת בחמין, ידוע שרוב הפוסקים חלקו עליו בענין זה לגבי טבילת נדה, אבל בודאי ספרדים שנוהגים כפסקיו לא יטבלו בחמין טבילה לגבר בשום אופן בשבת.

שבוע טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל