שאלה:
שמעתי ממישהו שלפני כמה שנים הי׳ בחתונה שכמעט לא היו שם אנשים כשרים רק הוא ודוד אשתו, היינו שהיה בעל אחות חמותו, ומסדר הקידושין שימש בהם כעדי קידושין האם הי׳ מותר להם להיות עדים ביחד?
תשובה:
שלום רב,
ודאי שאותו עד הוא עד פסול. אשתו – הכלה היא הבעל דבר בעצמה. אחות אמה שלה זה נחשב לראשון בשני שהם פוסלים מה"ת. אמנם הרמ"א הביא בדעת הרמב"ם שקרובי האם פסולים מדרבנן, והש"ך שם האריך לחלוק עליו שגם לדעת הרמב"ם קרובי האם פסולים מדאורייתא. והדין הוא שבעל אשתו. ולכן בעל אחות האמא של הכלה פסול לעדות. וצריכים לעשות שוב קידושין. בפרט שלא היו שם אנשים כשרים נוספים שאז לדעת החת"ס בדיעבד ניתן לסמוך על הכשרים בקהל מדין עדי אומדנא.
ראה שו"ע חו"מ סי' לג סעי' א-ב, ובש"ך שם. ושו"ת חתם סופר אבה"ע סי' ק'.