לתרומות לחץ כאן

הגעלת כלי זכוכית / הכשרה לפי רוב תשמישו של הכלי

שאלה:

בס"ד

שלום הרב!
1)באלו כלים יש הבדל בין האשכנזים לספרדים בדין הכשרה או שימוש?
2) מהו סדר הכשרת תנור? האם יש עוד מוצרי חשמל שצריך לחכות או שזה רק תנור?

תשובה:

שלום וברכה

יש שתי מחלוקות מפורסמות: האחת שלמנהג הספרדים הולכים אחר רוב תשמיש וכלי שרגילים להשתמש בו רק בעירוי אינו צריך הגעלה ממש [אבל יש בעיה של גוש וכו'], והאשכנזים מחמירים ראה שו"ע סי' תנא סעי' ו. והשני הוא לגבי כלי זכוכית, דעת השו”ע או”ח סי’ תנא סעי’ כו שכלי זכוכית אינם בולעים ואינם טעונים הגעלה וכך נהגו בני ספרד נוהגים על פי פסקיו, כמבואר בשו”ת ישכיל עבדי ח”ה יו”ד סי’ יג, ושו”ת יביע אומר ח”ד יו”ד סי’ ה, וראה שם שמקילים בזה אף לגבי פסח [אולם יש מבני ספרד שנהגו להחמיר בפסח למלאותם במים שלושה ימים ולהחליף את המים כל 24 שעות]. אולם, הרמ”א שם כתב שדינם ככלי חרס שלא מועילה להם הגעלה. מנהג בני אשכנז להחמיר כמו הרמ”א בפסח, אולם לענין שאר איסורים מקילים שמועילה לכלים אלו הגעלה, כמבואר בשדי חמד אסיפת דינם מערכת ה, שו”ת ציץ אליעזר ח”ח סי’ כ, וע”ע במשנה ברורה סי’ תנא שם.

הכשרת תנור, כיון שמדובר בריחא, והאוכל לא נוגע בדפנות התנור ממש, מספיק ליבון קל, להמתין 24 שעות ללא שימוש, לנקות היטב ולהפעיל ריק על חומו המירבי. גם בהגעלה יש להמתין 24 שעות אא"כ יש במים פי שישים כנגד הכלי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל