לתרומות לחץ כאן

קיבל בטעות כסא לתינוק יקר יותר וכבר הרכיב אותו בביתו

שאלה:

שלום,
פנינו למכירה ביתית של מוצרי תינוקות כדי לקנות כיסא אוכל לתינוק. יש לו שני סוגים, סוג פשוט יותר ב-150 ש"ח וסוג מיוחד יותר ב-280 ש"ח. בחרתי את הסוג הזול, אך לא היה עלי מזומן ולכן סיכמתי עם המוכר שאגיע בהמשך היום עם הכסף ואקח את הכיסא.
כשהגעתי עם הכסף, הבעלים לא היה ואשתו אמרה שהיא יכולה לתת לי את הכסא שעליו סכמתי עם בעלה. היא נתנה לי את הכסא והיה נראה לי שזה הסוג היקר היותר, ולא זה שעליו סיכמתי עם בעלה. שאלתי אותה עם היא בטוחה שזה הסוג הנכון, והיא אמרה שכן. לאחר שלקחתי את הכיסא הביתה, והוצאתי את החלקים מהאריזה, ראיתי שהוא באמת לא כיסא פשוט ושאלתי שוב אם היא בטוחה שנתנה לי את הכיסא הנכון, והיא אמרה שכן.
הרכבנו את הכיסא ובדקנו שלילד נח. והנחנו במטבח, עוד לא השתמשנו. יומיים אחרי הקניה, האישה מתקשרת ואומרת שבעלה טוען שהם טעו ונתנו כיסא לא נכון. האם אנחנו רוצים להחזיר אותו ולקחת את הסוג הזול או להוסיף כסף שיגיע לסכום של הכסא היקר.
בגלל שכבר הרכבנו את הכסא, וגם זרקנו את הקרטון שבו קיבלנו אותו, וזו טרחה משמעותית בשבילנו לפרק שוב ואז להרכיב כסא אחר, אמרתי שנוסיף כסף ונשאיר אצלנו את הכיסא היקר.
השאלה שלי היא האם באמת עלינו לשלם את המחיר המלא של הכסא היקר יותר, היות שזו טעות שלהם. אני מרגישה שהם בעצם אילצו אותי לקחת את היקר למרות שרציתי את הזול. השאלה אם זה נחשב אילוץ מבחינה הלכתית.
תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מניח שהיה שווה לכם להוסיף קצת כסף בשביל הכסא היקר. בעיקרון הייתם יכולים לומר שאינכם מעוניינים להוסיף כסף, אלא כך וכך. ואם המוכר אינו מעוניין, הוא רשאי להגיע לביתכם ולקחת את הכסא איך שהוא ולהחזיר לכם את כספכם. בדרך זו המוכר היה מסכים לכאורה להצעה שלכם להוסיף כמה ששווה לכם להוסיף. אבל, לאחר שהסכמתם להוסיף כסף ולהישאר עם היקר, אם ההבנה הייתה להוסיף עוד 130 ש"ח, אתם חייבים לשלם סכום זה.

מקורות:

מצד הדין יש ביטול מקח, מאחר ויש אונאה יותר משתות. עיין שו"ע חו"מ סי' רכז סעיף ד. אולם הוצאות ההובלה וההפסד של זריקת הקופסה הן על המוכר, שהרי הקונה הרכיב עם רשות המוכר ובדומה לסי' רלב סעיף סעיף יד לעניין מקח טעות. כמו כן, אם יש למוכר ריווח ממה שהקונה הרכיב, הרי הוא חייב לשלם על ההרכבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ברור שזה נחשב כאילו הרכיב ברשות המוכר, שהרי המוכר העמיד את אשתו בחנות ונתן לה סמכויות. עם זאת, מדובר בהסכמה בטעות והמוכר רשאי לחזור בו. אבל, הוצאות ההרכבה וההובלה וכן ההפסד מזריקת הקופסא יחולו על המוכר, שהרי הקונה לא עשה שום דבר שלא כראוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל