לתרומות לחץ כאן

העתקת דיסק שרכשתי. שכחתי את הרב קו בבית

שאלה:

הפחיד את הפחד הרב אהרון פרידמן
שלום רב!
תזכו למצוות !

יש לי 2 שאלות הלכתיות

א) קניתי דיסק חדש של שירים,
כשהפעלתי אותו בבית חלק מהשירים לא עבדו ושהסתכלתי ראיתי שיש שריטה/שבר על הדיסק
יש סיכוי טוב שבדרך הביתה עם כל החבילות נשרט. האם מותר לי להוריד את השירים שלא עובדים בלבד מהאינטרנט כמובן לשימוש אישי שלי בלבד?

ב) היה לי רב קו עם ניקובים במחיר הנחה לסטודנט ,אך שכחתי את הרב קו בבית לכן נאלצתי לשלם מחיר מלא של נסיעה בודדת. אציין שנסיעה בודדת לא מקנה אפשרות של "מעבר" לאוטובוס נוסף בחינם . עברתי לאוטובוס נוסף במהלך הנסיעה כמעבר אך בו לא שילמתי בכלל
אציין שאם הרב קו היה ברשותי(שכחתי בבית) היה "מעבר" בחינם וכן מחיר נסיעה בודדת היה נמוך יותר, האם נהגתי נכון?
סליחה על הסיבוך
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

  1. היות וקנית את הדיסק נחשב ששילמת על היצירה, ולכן מותר לך להעתיק מהאינטרנט את השירים שרכשת. יתר מכן ראה בעלון המשפט גליון מספר 39 מאמר של הגאון רבי מנדל שפרן שליט"א שפסק שמאחר והחוק זכויות יוצרים לא חל על העתקת שירים, אין איסור הלכתי להעתיק שירים. [נא לדייק שירים דוקא התיר ולא תוכנות מחשב].
  2. כשאתה עולה לאוטובוס הינך צריך לשלם, ולא עוזר שיש לך כרטיס רב קו בבית, ולכן על הנסיעה השניה לא שילמת. אלא שאתה יכול להשלים את הנסיעה בכרטיס רב קו שיש לך עכשיו ולא צריך לשלם במזומן, למרות שבשעת מעשה היית צריך לשלם במזומן.

מקורות:

באחד התשובות הבאנו שאם שכח כרטיס רב קו של חופשי חודשי ועלה בלי לשלם, עשה שימוש שלא כדין, אבל לא עבר באיסור גזל, אלא שאסור להמעביר על דעת בעה"ב, ולכן א"צ לשלם שנית. זה דוקא בכרטיס חופשי חודשי שכבר שילם על הנסיעה רק אינו מציג את הכרטיס בשעת הנסיעה, שלכתחילה אסור לו לעלות בלי כרטיס, אבל בידעבד לא צריך להשיב את התשלום. אבל במקרה הנ"ל לא שילם כלל, ולא מועיל שיש לו כרטיס שיכול לשלם בזול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל