לתרומות לחץ כאן

הלוואה בהיתר עיסקא עם ריבית 15% לחודש

שאלה:

הלויתי כסף לאדם לצורך עסקים שאותם הוא מנהל, הסיכום ביננו היה שכל 1 לחודש הוא מעביר לי 15% ריבית על ההלוואה בהיתר עיסקה, לאחר כ-3 שנים הודיע לי הלווה שסכום הרווחים שלו פחת ומשום כך הוא יכול לתת לי רק 5% בכל חודש, אני אמרתי לו שאם כך שיחזיר את הכסף, אך הוא אמר לי שאינו יכול להחזיר את הכסף מאחר שבשביל שיהיה לו כסף מזומן הוא צריך למכור את העסקים שברשותו, הוא אמנם מתכוון לעשות כך אך זה יקח זמן עד שהוא ימצא קונה (יכול לקחת גם כמה שנים), שאילתי היא: האם בתקופת המתנה זו מגיע לי הריבית כפי הסיכום הראשוני?… ואם לאחר שנה הוא החזיר לי רק חצי מהכסף האם מגיע לי חצי מה15% או שאני חייב להכנע לריבית הנמוכה שהוא מציע לי עכשיו.
ועוד שאלה: כיון שבעסקה זו מושקעים מספר אנשים ומכירת העסקים נעשית בשלבים.. לפי איזה דיני קדימה צריך הלווה להעדיף את החזר הכסף..? האם לפי תאריך ההלוואה- מי שהלוה ראשון, או שצריך להיות חלוקה שוויונית -(נניח הצליח למכור 40% מעסקיו אז צריך לחלק לכל אחד 40% מאחוזי ההשקעה אותם הוא השקיע)

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

הוא לא חייב לך כלום, לא קרן ולא רווחים. הרווחים שקיבלת במשך שלוש שנים, הם לא היו רווחים, אלא ריבית ומקוזזים על חשבון הקרן. הלווה התבייש לגלות לך שהוא לא הרוויח, אבל בפועל לא שייך שאדם ירוויח 30% בחודש (הרווחים לפי היתר עיסקא אמורים להיות רק מחצית) למשך שלוש שנים ברציפות.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל