שאלה:
שלום וברכה,
מי שחוזר לביתו מאוחר בלילה:
א. האם מותר לאכול סעודה מלאה עם פת לפני הדלקת נרות חנוכה? ובכלל, האם מותר זאת גם לפני תפילת ערבית?
ב. אם ישנה אפשרות- עדיף להדליק לאחר פלג המנחה- ואז להקפיד שהנרות ידלקו חצי שעה אחרי השקיעה או חצי שעה אחרי צאת הכוכבים?
האם יש כמה סוגים בפלג המנחה?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בשאלות אלו?
תשובה:
שלום וברכה
אסור לאכול לפני הדלקת נר חנוכה, ראה משנה ברורה סי' תרעז ס"ק י, וע"ע כאן בהרחבה בענין זה.
שלום וברכה
פלג המנחה היום הוא בערך ב3:37. לפני כן ודאי אין להדליק, השאלה מה עדיף, להדליק בפלג מנחה או מאוחר בלילה.
בענין זה, יש אומרים שמי שמדליק בחוץ או בחלון כמו עיקר הדין וכראוי, עדיף שידליק בפלג המנחה [וכמובן ישים הרבה שמן שידלק עד חצי שעה אחר תחילת הלילה], ואם הוא מדליק בפנים כמנהג החסידים ידליק מאוחר בלילה. כך כתב בס' חובת הדר פרק א הערה נ.
דעת הגרי"ש אלישיב [פניני חנוכה] והגר"ש וואזנר [שבט הלוי ח"ד סי' סו] שעדיף להדליק בפלג המנחה מאשר מאוחר בלילה, אמנם מסתבר שגם הם מודים לחילוק הנ"ל.
ומכל מקום הכל מודים, שאם כשיבוא מאוחר בלילה בני ביתו לא יהיו ערים לראות את ההדלקה אין בכלל מקום לשאלה ובודאי ידליק בפלג המנחה.
צריך לזכור שכל זה הוא דיעבד גדול ויש לעשות הכל כדי להתעכב מעט ולא להדליק לפני השקיעה.
פלג המנחה לשיטת הגאונים היא שעה ורבע זמניות לפני השקיעה של ירידת גוף השמש מתחת קו האופק, ואילו זמן הפלג לשיטת רבינו תם הוא בערך בשקיעת החמה הנ"ל.
ואז מותר להדליק מיד בשקיעה ולהשאיר הנרות לבד וללכת מיד לדרכי?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
אין כל חיוב להשאר ליד הנרות, זו הנהגה טובה אבל לא חיוב.
במקום תרע"ז ס"ק י' לכאורה נראה לאמר סימן תרע"ב ס"ק י' וזה לשון המ"ב שם כל שכן אכילה ושהר דברים . תודה עצומה על האתר שלכם יגדיל תורה ויאדיר תלכו מחייל אל חייל
שלום וברכה
לכאורה אם הטעם שעדיף בלילה כי לרמב"ם אין אפשרות כלל מפלג אז גם בלילה לרמב"ם אי אפשר להדליק שכבר עבר זמנה אחר חצי שעה ואין כבר עוברים ושבים
ומלשון השולחן ערוך קצת נשמע שבלילה שאין עוברים ושבים הוא יותר דיעבד מלהדליק בפלג המנחה שסוף סוף הנרות הם דולקות בזמנם . ועוד שכן המנהג בכל אופן ביום שישי לפני שבת
שלום לרבנים
אם אני אמור לשוב לביתי בסביבות השעה עשר בלילה האם גם אז אדליק בפלג המנחה?
לכאורה כן.
אם שכח או הזיד יכול להדליק אפילו כמעט עד עלות השחר ולמיטב ידיעתי אין חולק. אז מדוע פלג המנחה עדיף ? מה גם שאין אור הנרות מועיל באור היום
כיון שיהיה דלוק גם בזמן המיועד לכך כפי שהסברנו בתשובה. יש אכן לשים הרבה שמן.
השאר תגובה