שאלה:
שלום
האם אדם שמתפלל מנחה לאחר הפלג וערבית מתפלל לאחר בבין השמשות זה עדיין נחשב תרתי דסתרי?
תודה
תשובה:
שלום וברכה
בהחלט, הרי בין השמשות הוא זמן מסופק, ולהצד שזה עדיין יום עשה כאן תרתי דסתרי. ואף שמדברי השו"ע בסי' רלג סעי' א נראה שכבר מהשקיעה הוא זמן ערבית לכולי עלמא, ראה משנה ברורה שם ס"ק ט שאינו בדקדוק, ויש להמתין לצאת הכוכבים.
אז על מה סומכים בתי הכנסת (בעיקר הספרדיים) שמתפלל מנחה 20 דקות לפני השקיעה בערך ואז מיד לאחר שקיעה מתפללים ערבית? תודה.
ספרדים לא חששו כל כך לתרתי דסתרי בענין זה, אבל ודאי שראוי לפחות באותו יום להתפלל מנחה לפני פלג המנחה, ולאשכנזי יש להחמיר אפילו שלא באותו יום שלא לעשות תרתי דסתרי..
המשנ"ב כותב שבציבור שיש חשש שלא ישארו לערבית וטורח ציבור מותר לעשות תרתי דסתרי. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
זה נכון בחו"ל בקיץ שהשקיעה מאוחר בלילה, בארץ ישראל זה חסר טעם לדעתי לגמרי.
שלום
אצל מרן ברח' הקבלן כך נהגו להתחיל ערבית אחרי השקיעה ומנחה לפני השקיעה רצוף וכנראה שכיון שערבית דרבנן מותר בבין השמשות שהוא ספק לילה כמו בספירת העומר למ"ד שהוא מדרבנן
יעויין בספר הליכות שבת חלק ה' לרב אופיר מלכא שם מביא דעת הזוה"ק שזמן ערבית הוא בין שקיעה לצאה"כ ואולי ע"פ הזוהר הזה אפשר לסמוך להתפלל ערבית בבין השמשות כפי הציור המובא בשאלה.
במשנה ברורה כתב שהזמן הוא צאת הכוכבים, וקיי"ל שכל מקום שנחלקו בעלי הלכה עם בעלי קבלה הלכה כבעלי הלכה.
השאר תגובה