לתרומות לחץ כאן

צ'ולנט מתבשל בבית הכנסת ויש עובדת נקיון גויה

שאלה:

שלום וברכה להרב,

שאלה: גבי בשר שנתעלם מין העינים, גבי בית הכנסת ויש ימים שעוזבים הצ'ולנט מבשל לבד לצורך שיעורי לילה, והנה ביום אחר הצהריים באה עובדת נכריה שמנקה הבית הכנסת ויש לה מפתח של המטבח, והרי שבאתי היום לקחת משהו בבית הכנסת ונשארתי שם ולימדתי כמה שעות והנה שמעתי משהו וזו היא המנקה נכריה באה לנקות, וראיתי שהדלת של מטבח פתוח, כלומר שהיא פתחה וכבר היה זמן לה לערבב משהו, אף לא לא נראה שעשתה כלום מ"מ כך הלכה עם נשאר גוי לבד עם מאכל לאסור.

אלא שמה שאני רציתי לדעת במקרה זה הוא שכיון שהייתי קודם וראתה נר דלוק, ופתחה לשם לקחת חומר נקיון וכדומה והשיארה הדלק פתוח אולי היה מספיק כדי להציל את המאכל? שימו לב שאינני ידעת כלל על דבר הצ'ולנט, וגם לא משלמים לי לשמור כלום רק באתי לקחת משהו החלטתי ללמוד שם כבר שהייתי שם כבר. וגם לא עזבתי המקום קרוב למטבח אלא פתחתי דלת של בית הכנסת שאפשר לראות ובא גם אדם אחר ללמוד שנכנס תמיד למטבח שזה יכול להפחיד לה, מ"מ להתחלת דבר לא יודע בדיוק כמה דקות או חצי שעה הייתה שם בלי לדעת, כיון שלא ידעת מאומה שהיה שם צ'ולנט.

הרב ודאי אינו יודע על זה, אולי הרב השני יודע וגם לא כ"כ בטוח שיודע באיזו טיפול מטפל המבשל דהיינו שעוזב באופן שגוי יכול לבוא לשם בלי אף אחד.

מה הדין של צ'ולנט זה?

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי, כאשר יש יהודי יוצא ונכנס והגוי מתיירא להחליף, כמו במקרה שלך שהיא ראתה שאתה נמצא בבית הכנסת אין חשש. אבל להבא צריך לדעת, אם זה דבר הקורה קבוע הרי לא תמיד יש שם אדם, ואז זו בהחלט עלולה להיות בעיה. לכן אם רוצים שגוי יהיה לבד כשיש אוכל כזה במטבח, צריך שהסיר יהיה חתום באופן שיש סימן אם הוחלף, או לדאוג שהמטבח יהיה נעול ללא גישה לאף אחד וחומרי הנקיון יאוחסנו במקום אחר.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל