לתרומות לחץ כאן

אכילה לפני הדלקת נר חנוכה / מלאכה אחרי ההדלקה

שאלה:

א- אמאי בשו"ע הל' חנוכה לא נזכר כלל הדין דאסור לאכול לפני הדלקת נר חנוכה, ואילו בהל' מגילה (סי' תרצ"ב סעיף ד' ברמ"א) כתב דאסור. וכ"כ בבדיקת חמץ (סי' תל"א סעיף ב'). ואמאי כאן לא הוזכר כלום.
ב- האיסור לאכול קודם הדלקה, האם הוא דוקא לאלו שמדליקים בחוץ דצריך לדקדק בזמן הדלקה, או דהוא גם לאלו שמדליקים בפנים.
ג- אלו שמדליקים להדליק בערך עשרים דקות אחר השקיעה (דעת החזו"א והגר"א קוטלר זצ"ל) האם אסור לאכול חצי שעה קודם שקיעת החמה [דרוצים לצאת בזה גם דעת הרמב"ם דהוא מזמן שקיעת החמה], או דהאיסור חצי שעה הוא קודם הדלקה.
ד- אם הדליק בפלג המנחה האם יש לאסור קודם פלג המנחה חצי שעה, או אין לאסור כיון שאם רוצה הרי יכול להישאר ולהדליק אח"כ.
ה- הדלקה בערב שבת, מאימת אסור לאכול.
ו- כתב המג"א (סי' תרצ"ב סק"ז) לגבי אכילה קודם קריאת המגילה שאף בטעימה אין להקל כי אם לצורך גדול. האם זה גם הדין לגבי הדלקת נר חנוכה.
ז- באיסור טעימה זו, האם הוא גם חצי שעה קודם הדלקה, או זהו דוקא בזמן הדלקה.
ח- האם מותר לאכול ולהעמיד שומר.
ט- האם נשים שלא מדליקים דסומכים על בעליהם ג"כ בכלל איסור זה.
י- מי שנוסע בדרך ולא ידליק עד זמן מאוחר, האם מותר לו לאכול פת או עוגה יותר מבכיצה באמצע הדרך תוך חצי שעה מזמן שהגיע תחילת זמן ההדלקה, או דכיון דא"א לו לקיים המצוה כעת מותר לו לאכול.
יא- איזה מלאכות אסורים קודם הדלקה.
תודה רבה
שמחה בונם לונדינסקי

תשובה:

שלום וברכה

למעשה איסור האכילה נוהג גם בנר חנוכה, כמבואר במשנה ברורה בסי' תרעז ס"ק י.

גם אלו המדליקים בפנים עדיף שלא ישתהו להדליק את החנוכיה לאחר זמנה, שהרי זריזים מקדימין למצוות, ולכן נראה פשוט שאסורים באכילה מיד כשהגיע זמן המצוה. גם בדיקת חמץ נעשית כל הלילה ואעפ"כ מיד בהגיע זמן החיוב אסור לאכול, וכן הדין בכל המצוות שנוהגות כל היום, כמו לולב שופר ותפילין ועוד.

ברור שלגבי כל אדם הקובע הוא זמן החיוב לפי מנהגו.

אין איסור לאכול לפני פלג המנחה גם אם הוא מתכנן להדליק, שהרי כל עוד לא הדליק זה לא נחשב זמן החיוב.

מסתבר שבערב שבת הזמן הוא כחמישים דק' לפני השקיעה, שכבר כבר כתבו רבים מהאחרונים שזמן ההדלקה בערב שבת לכתחילה נתקן לשעה מוקדמת יותר, והמליצו על זה את הכתוב לא ימוש עמוד הענן יומם וכו', שכפי המובא במס' סופרים עמוד האש היה מגיע עוד קודם שנסתלק עמוד הענן, ואף כאן ההדלקה היא בעוד היום גדול.

האיסור הוא רק בזמן החיוב כמובא במשנה ברורה הנ"ל.

שיעור האכילה הוא כמו במגילה, פת פחות מכביצה ופירות מותר אפילו הרבה, כשיעור טעימה בכל מקום.

לא מועיל בענין זה שומר אלא למי שנצרך לאכול מחמת חולי, ראה משנה ברורה תרצב טז.

המנהג להחמיר גם לנשים, ראה שו"ת בצל החכמה ח"ד סי' נח, אף שבהגה' נחלת צבי יו"ד סי' רסב כתב להקל.

מסתבר שגם מי שבדרך אינו רשאי לאכול, כמו בלולב שמצינו כן להדיא בגמרא פרק לולב וערבה.

על המלאכות המותרות והאסורות ראה כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל