לתרומות לחץ כאן

על מה תיקנו לומר הלל בחנוכה?

שאלה:

הלל בחנוכה זה על מציאת פך השמן או על הניצחון? אשמח למקור תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

הלל בחנוכה תיקנו על נס הנצחון.

ראה בספר עמק ברכה (הגר"א פומרנצ'יק, עמוד קכב). שהאריך לבאר שבחנוכה היו שתי ניסים שונים, היה נס של הנצחון על היוונים – רבים ביד מעטים. והיה את נס פח השמן. מאידך בחנוכה ישנם שתי תקנות שונות. יש דין של הלל ושמחה שתיקנו לומר הלל ולשמוח בחנוכה, ויש תקנה להדליק נרות שמונה ימים.

דין הלל נאמר רק במקום שאנו רואים את גבורות ה’ וטובות ה’, כלומר, רק על דבר שה’ עשה דבר שהוא מעל הטבע, שבאופן זה ניתן לראות באופן מוחשי את גבורות ה’, רק אז תיקנו לומר הלל. שהרי הרבה פעמים הקב”ה עזר לנו, ואין דין לומר הלל. והסיבה לכך היא, כי אם העזרה מגיעה לנו בדרך טבעית, ורק אנו שמאמינים בבורא עולם יודעים שהכל ממנו, במקרה כזה לא תיקנו הלל, שכן לא ניתן לראות באופן מוחשי את גבורות ה’. לכן את ההלל וההודאה תיקנו רק על נס הנצחון,

וזה פירוש הודאת על הניסים כשעמדה מלכות יון הרשעה להשכיחם תורתך ואתה ברחמיך הרבים עמדת להם בעת צרתם רבת את ריבם ולא בדרך טבעי אלא מסרת גבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים והיינו בדרך נס והתוצאה מזה היתה שתים ולך עשית שם גדול וקדוש בעולמי היינו גבורות ה’ ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה והיינו הטבות ה’ ולפיכך קבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל להודות על הטבות ה’ ולהלל על הגבורות ה’.

מאידך, הדלקת נרות תיקנו רק על נס פח השמן, שזה אמרנם היה נס שהוא מעל הטבע, שהשמן הספיק לשמונה ימים. אבל כאמור, הלל מתקנים רק כשיש גם נס של גבורות ה’ – נס מעל הטבע, וגם נס שהוא טובות ה’, וזה לא שייך בנס פח השמן. שכן אנו לא ניצלנו ע”י השמן. ראה שם שהמשיך לבאר שגם ברכת “על הניסים” נאמר על נס הנצחון ולא על נס פח השמן.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל