לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

השתתפות במסיבות הסילווסטר

שאלה:

גיורת שגם סבא וסבתא שלה והוריה התגייירו שואלת שאלה קשה
להוריה והוי\רי הוריה יש מנהג מכוע שנשאר מימי קדם לערוך מסיבה משפחתית בחצות לילה של ה25 ל12 עם ע אשוח והרמת כוסית … (סילבסטר)
הם אמנם דתיים אך אצליהם יש אסוציציות חיוביות של משפחתיות וכו' מהכינוס הזה והאוירה וכו' ולכן הם לא רואים בזה סתירה ליהדותם כמובן שזה בכלל לא נובע מאמונה מסוימת אלא רק מהאוירה החורפית המשפחתית וכו'
לצערי הם לא השואלים, השואלת היא הנכדה שהיא יותר דתיה מהם ואפ' קצת חרדית
לה קשה מאוד לא להגיע מבחינה משפחתית וכו'
היא מדגיש שני דברים
א. אין שם עבודה זרה ממש ואפ' לא צלב ליופי וכד'
ב. היא מדגישה שהיא לא מעונינת בעצה והנהגה וכו' שזה לא ימנע ממנה להשתתף היא מעונינת בהלכה צרופה שרק היא תמנע ממנה [לדבריה] להימנע מהכינוס ולפגוע במשפחתה היקרה לה
יורנו המורה ושכמ"ה

תשובה:

שלום רב,

אסור להשתתף באותן מסיבות. ואם הסבא והסבתא דתיים ודאי ניתן להסביר להם זאת.

 

מקורות:

ראה בשו"ת אגרות משה אבן העזר ח"ב סי' יג: "ובדבר לעשות איזה שמחה בימי איד של הנכרים אם הוא מצד אמונתם, אם בכוונה מחמת שהוא יום איד אסור מדינא ואם בלא כוונה יש לאסור מצד מראית העין".

וביתר פירוט כתב שם באו"ח ח"ה סי' כ' אות ו' שאף שאין בזה איסור מצד הע"ז שהרי אינם עובדים ע"ז בזמנינו, אולם יש בזה איסור מצד בחוקותיהם לא תלכו:

אבל לעשות שמחה וסעודה לכבוד טענקס – גיווינג, יש וודאי לאסור מדינא. ולא משום שאיכא בזה חשש דמיון לשמוח ביום איד של ע"ז כנוכרים, שהרי אין יום זה איד שבדו הכומרים, אלא מעצמן עשו שמחה ביום זה. ואף שאז אולי היו הנוכרים שעשו זה עובדי ע"ז, ונתנו שם בדבריהם דברי שבח להע"ז, אינו שייך זה לשנים אחרונות, שאחרים התחילו ג"כ לקבוע סעודות ביום זה, שהם לא שייכי לאיזו ע"ז. וכי כל אדם אף של נוכרים עושה דווקא שמחות לע"ז, וגם הרי בזה"ז רוב שמחות וסעודות שלהם אינם לע"ז. וגם דאין מקריבין קרבנות, וליכא שום תקרובת לע"ז, כמפורש בתוס' ריש ע"ז ד"ה אסור, אף בימי האיד שלהם. ואין דברי התיפלה שאומרין בסעודתן, אוסר מלאכול מצד איסור ע"ז, אף בנוכרים שעושים זה לכבוד אמונתם. אלא שמה שאסור לעשות שמחה לכבוד יום זה הוא מדין ובחוקותיהם לא תלכו, אף שאין זה חוק לע"ז, אלא חוק הבל ושטות בעלמא. כדאיתא שאיכא איסור כזה בתוס' ע"ז דף י"א ע"א ד"ה ואי, בסופו".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל