לתרומות לחץ כאן

האם מותר להעלים מס ממדינת ישראל

שאלה:

שלום הרב
האם מותר למכור בכסף שחור מבלי לשלם מע"מ ומס הכנסה . או שמה דינא דמלכותא דינא ?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

בספר פתחי חושן [מגדולי רבני העדה החרדית (אגב: המתנגדים למדינה)] כתב שלפי דעת הרמב"ם שיש דינא דמלכותא בארץ ישראל, וכן הכריעו מרן הבית יוסף והרמ"א. יש ראשונים – ר"ן ורשב"א – שסוברים שלא שייך דינא דמלכותא באר"י. מקובל בעולם שהחזו"א סבר כשיטות הראשונים. הפתחי חושן במסקנתו הסתפק האם יש תוקף דינא דמלכותא כיום באר"י.

אמנם יש להפריד בין הנושא של דינא דמלכותא לבין חיוב תשלומי מס, ראה בפתחי חושן שכתב שגם אם נאמר שאין דינא דמלכותא, אבל עיקר המיסים מיועדים לטובת התושבים, אין צריך בזה לדין של דינא דמלכותא, ומחויבים בזה מחמת רצון התושבים כולם.

כן שמעתי מהגאון רבי זלמן נחמיה גודלברג שליט"א שאמר לי שמבלי להכנס לדין של דינא דמלכותא, הרי ניתן לראות את המדינה כרכוש משותף של הציבור, כמו ציבור שבנו בית הכנסת, והגוזל מהמדינה גוזל את הציבור.

דעת הרבנים הגאונים הרב יוסף שלום אלישיב הרב שלמה זלמן אוירבך הרב עובדיה יוסף שחובה לשלם מיסים, והמבריח מהמס גוזל את הציבור.

נ.ב. ישנם דעות נוספות, והבאתי תמצית של גדולי עולם.

מקורות:

פתחי חושן גניבה פ"א הערה ד. הגרי"ש אלישיב פסקי דין רבניים ח"ה עמוד 258. [מבואר שם דעתו שיש דד"מ באר"י]. הגרש"ז אוירבך מנחת שלמה נדרים כח ע"א עמוד קעג. הגר"ע יוסף יביע אומר ח"ה סימן סד.

ראה בהרחבה בספר דינא דמלכותא פרק נא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מי שצריך לשלם את המס עליו החובה, נותן העבודה שמקבל כסף וצריך להצהיר על ההכנסה ולשלם מס, עליו מוטלת החובה לשלם מס. הלקוח שמקבל עבודה אין עליו חובה לדאוג שהאיש מקצוע ישלם מס, זה לא עניין שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל