לתרומות לחץ כאן

ברכת הרואה בנרות שדלקו כבר חצי שעה

שאלה:

1) האם אפשר לברך ברכה הרואה על נרות שדלקו כבר לחצי שעה? האם יש חילוק בין אם יש עדיין פרסומי ניסא לשוק, שהרי ידוע שבזמננו אנשים מסתובבים ברחוב לזמן ארוך יותר מחצי שעה וכו'?
2) את"ל שאי אפשר לברך כשידוע לו שנדלק יותר מחצי שעה, יש לעיין כשלא ידוע לו, לדוגמא מי שבשעה שבע רואה נר, האם מותר לו לסמוך ולברך על זה (ולתלות שזה בתוך חצי שעה)? הנה דנו הפוסקים לענין איך אפשר לברך על סתם נר, הרי אולי הוי נר של חשד (וי"א שא"א לברך עליו ברכת הרואה), וביארו שהולכין אחר הרוב (עי' מנח"ש ח"ב סי' נ"ח אות מ"ג), אבל בנידון דידן יל"ע אם זה שייך. בסיכום: האם אפשר לו לברך ברכת הרואה בכה"ג שלא ידוע לו אם המנורה בתוך חצי שעה של הדלקתו?

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה כידוע נחלקו הדעות: בשדי חמד מערכת חנוכה סי' ט אות ג' הביא בשם הר"ש כהן מוילנא שאין לברך אלא בתוך חצי שעה להדלקה, וכן הובא בשם רעק"א [חידושים שנדפסו בשנת תשכה] ועפ"ז כתב שמספק אין לברך כיון שספק ברכות להקל, אולם בגליוני הש"ס שבת כא ב, שו"ת קנין תורה ח"ז סי' נא ועוד נקטו שיש לברך כיון שלמעשה יש בהם מצוה. עוד יש לצרף לזה את הסברא שהזכרת שהיום הזמן של תכלה רגל מהשוק הוא מאוחר [אף שלא נהגו להחמיר משום כך להדליק מאוחר יותר] ועוד יש לצרף את דעת הסוברים שאפילו על נרות בית הכנסת שאינם אלא מנהג ניתן לברך ברכת הרואה, ראה התעוררות תשובה ח"א סי' קג, ולעומתו בשו"ת אגרות משה ח"א סי' קצ. עוד ראה שער הציון סי' תרעו ס"ק ג האם בכלל צריך לראות נר חנוכה לברכות אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל