לתרומות לחץ כאן

תינוק שנשבה – חילונים בזמנינו

שאלה:

ראיתי שהיה מישהו שפסק שלעניין כפירה אין דין תינוק שנשבה וראיתי שיש פוסקים שאמרו שהחילונים היום אינם נחשבים תינוקות שנשבו וראיתי שהיה מישהו שפסק שמותר לדבר לשון הרע על מחלל שבת אף על פי שהוא תינוק שנשבה האם בצירוף כל הסברות אפשר להקל לדבר לשון הרע על מחלל שנולד לבית חילוני ודיברו איתו על הוכחות ושבת והוא כופר באחד מעיקרי האמונה?

תשובה:

שלום וברכה

כאשר מדברים על תינוק שנשבה, הכוונה היא שאין לו דין של מומר, כיון שהוא אנוס על כך שאינו יודע את המצוות. למעשה בזמנינו לא ניתן לקבוע בודאות על אדם שהוא תינוק שנשבה, וגם לדעת החזון איש הידוע, הכוונה היא שכיון שאין לנו בזמנינו מוכיח, כל אדם חילוני הוא ספק תינוק שנשבה ויש לחלל שבת על הצלתו וכו’. לכן לעולם לא נדע שמה יהיה דינו לעולם הבא שכן רק בורא העולם הוא בוחן כליות ולב… כל אדם יהיה נידון על מעשיו בהתאם למה שנדרש ממנו, והוא ידרש לכפר על כך באיזו שהיא דרך. אין אפשרות לזכות לחיי העולם הבא בלי לעשות בשביל זה משהו, גם מי שאנוס ולא ידע משמירת המצוות [דבר שאינו מצוי בזמנינו] זה עדיין לא יזכה אותו בגן עדן. לכן יש להתפלל הרבה על כל עם ישראל שיחזרו בתשובה שלמה, וזה אכן אחד הנושאים המרכזיים בתפילות הימים הנוראים.

ידועים דברי הגר”א וסרמן בחי’ אגדות ששאל, כיצד יתכן לדרוש מנער כפרי רועה אווזים במקום נידח שיגלה את מציאות ה’ [שזה אגב חייבים יהודים וגויים כאחד] דבר שטעו בו פרופסורים חשובים וחכמים, והשיב, שבעצם כל אדם שיהיה אובייקטיבי יבין מיד שיש בורא לעולם ומנהיג לעולם ושום דבר לא נעשה מעצמו. אותם פרופסורים משוחדים ביצרם הרע שמפתה אותם לכפור כדי שלא לקיים מצוות, אבל אדם שלא יהיה משוחד, גם הפשוט ביותר והטיפש ביותר יגיע להכרה הזו. לכן אין אדם שימלט מתביעה ביום הדין הגדול והנורא כיצד לא ידע את שם ה’, וכיצד לא חיפש מה הדבר דורש ממנו. ובודאי הוא כך ליהודים שיודעים שיש דת, ויודעים שיש רבנים שמוכנים לברר איתם את הדברים, אבל היצר מפתה אותם להמשיך בשגרת חייהם בלי להתבונן.

לסיכום הדברים: זה שנתת לו הוכחות זה לא בהכרח קובע את דינו למומר, כיון שבזמנינו לא יודעים להוכיח כראוי, ולאידך גיסא הוא לא בהכרח תינוק שנשבה, כיון שסוף סוף מוטל עליו לבדוק את האמת. לכן יש להחמיר לכל צד, לחלל עליו שבת להצלת נפשו, וגם להמנע מלדבר עליו לשון הרע שלא לתועלת.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל