לתרומות לחץ כאן

מותר לחשוד בכשרים?

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי בשיעור של הרב זמיר כהן שהוא אמר שכל אדם צריך לכבדו כרבן גמליאל ולחשדו בליסטים במקרה שמשהוא בה לבית לבקר וכו
מצד שני שמעתי שכתוב איפה שהוא בגמרא שהחושד בכשרים לוקה בגופו ושהיה מקרה שכתוב באיזה ספר שחכמים חשדו באנשים מסויימים על דבר מסויים ואז בכו איתם על זה שחשדו בכשרים.

השאלה היא איך זה מסתדר שבן אדם מצד אחד צריך לחשוד בכל בן אדם בתור ליסטים מצד שני במקרה שמדובר באדם שהוא כשר הוא אמור ללקות בגופו כי לדוגמא מאבטח שעובד בקניון או שומר בודק כל אדם ואדם ומצד אחד לדוגמא יכול להיות שעוברים הרבה ערבים וכאלה שישר מעלים בו את החשד שתוך רגע הוא יכול להוציא סכין ולעשות פיגוע מצד שני לרוב ברוך השם זה לא קורה אם ככה יוצא שמאבטח בודק 1000 אנשים ביום ועל כל אחד מהם יש חשד מסויים שהוא חושד אותם וסביר להניח שהוא חושד בהרבה כשרים לפי השיטה הזאת שהוא צריך לכבד את כולם ולחשוד בכולם אז האם הוא אמור ללקות בגופו על כך?

תשובה:

שלום וברכה

אני חושב שהמשל של מהמאבטח הוא שמסביר את כל הענין, ראה: המאבטח מצד אחד בודק כל אדם לפי הכללים, מצד שני, אם תיקח אותו לצד ותשאל אותו אתה באמת חושב שהגברת הזו היא מחבלת, הוא יגיד לך, ודאי שלא, אבל אם לא אבדוק את כולם בסוף יכנס מחבל לאיזור. וזו הנקודה לחשוד באדם כשר בגלל מעשיו או התנהגותו, חשד ספציפי זה דבר המצריך זהירות, אבל הנהגה כללית כמו זו שהזכרת, שכל אדם יש לכבד אבל מצד שני כשעושים איתו עסק לבדוק עד הסוף. כדרך חיים, לא כחשד ספציפי, זה מותר, וגם חכם.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל