לתרומות לחץ כאן

עזרה בהנחת תפילין באמצע התפילה

שאלה:

שלום! שאלה:
בר מצווה שלמד אצל אדם כלשהו, ולימד אותו להניח תפילין וכו', והבר מצווה לא הניח תפילין חודשיים. אחרי חודשיים הודיע לזה שלימד אותו בשעה 7:20 בבוקר שהוא רוצה לבוא לבית הכנסת לתפילה. זה שלימד אותו היה צריך להגיע לעבודה עד שמונה, וחיכה לו עד 7:30, ואז ביקש מאחד המתפללים שאם יגיע הבחור, יעזור לו בהנחת תפילין. הבחור הגיע ב7:40 כאשר המתפלל שצריך לעזור לו נמצא באמצע פסוד"ז. אלא שבעקבות כך שהבחור לא ידע כ"כ להניח טלית ותפילין ומה לברך ומה להתפלל וכו', נאלץ זה שעזר לבחור לדבר בין ישתבח לקדיש, לקצר חלקים מתפילתו כגון פסוד"ז וחלקים שאחרי עמידה (שהשלים אחר התפילה), וגם את שאר התפילה התפלל בצורה חטופה ומהירה כיוון שמדי פעם היה צריך לעזור לבחור ולומר לו מה להתפלל, וכמעט הפסיד גם תפילה במניין. האם המלמד של הבחור נהג כשורה בזה שביקש מהמתפלל לעזור לו, או שהיה עליו לנהוג אחרת? והאם המתפלל נהג כשורה בזה שעזר לו ותפילתו הייתה חטופה, או שאולי היה צריך לעזור לו בלבד, ואח"כ להתפלל ביחידות (אף שהיה באמצע פסוד"ז) ?

תשובה:

שלום וברכה

אני חושב שהמלמד נהג כדין, הוא לא אמור להמתין לתלמיד עד אין סוף, על הילד לדעת לכבד את זמנו של המורה ולא להטריחו להמתין לחינם. אותו אדם בבית הכנסת לא נהג כהלכה, אסור להפסיק בדיבור כדי לסייע לנער, אלא פשוט לסייע לו שלא בדיבור, ולא לוותר על חלקים בתפילה, אלא הכי טוב להמתין למנין הבא, ובובאי עדיף להתפלל במתינות ובכוונה מאשר לחטוף ולהתפלל בבהילות כדי להתפלל במנין. והכי חשוב ליצור קשר עם הנער שימשיך לבוא וללמוד ולקיים מצות תפילין מידי יום ביומו.

בהצלחה לכולנו

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. רק שאלתי היא לגבי המלמד, האם בעצם זה שביקש ממתפלל אחר לעזור לנער, ומן הסתם ברור שיצטרך לעזור לו בדיבור ואולי בהפסד של תפילה במניין- האם הייתה לו רשות לבקש כך ממתפלל אחר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל