לתרומות לחץ כאן

שנים מקרא ופרשת המן בלילה

שאלה:

שלום רב,

אני נוהג בכל יום לקרוא פרשת המן ולהגיד שניים מקרא אחד תרגום רק לפעמים יש ימים בגלל עומס עבודה שאני לא מספיק לומר או שמפנה לזה זמן פנוי בעבודה . רציתי לשאול האם יש אפשרות לומר את שניהם בערב או בלילה לפני השינה ?

בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

מעיקר הדין אפשר לקרוא בלילה. אולם יש שכתבו להמנע ולא לקרוא בלילה, וכך הוא על פי סוד. אולם בליל שבת אפשר, ויש שכתבו שגם בליל שבת זה רק בדיעבד.

מקורות:

המשנה ברורה (שער הציון, סי’ רלח, ס”ק א) כתב בשם הבאר היטב שאין לקרוא מקרא בלילה (זאת לאור דברי המדרש שכשעלה משה למקום, למד אתו הקב”ה תורה שבכתב ביום, ותורה שבעל פה בלילה), אבל הביא שמהפרי מגדים משמע שיכול לקרוא מקרא. וסיים: “ונראה דאפילו להמחמירין לית בזה אסורא, אלא שלכתחילה יותר טוב ללמוד מקרא ביום. ונובע דבר זה ממה דאיתא במדרש שהיה הקב”ה לומד עם משה מקרא ביום ומשנה בלילה”. אולם בבן איש חי (שנה ראשונה, פר’ פקודי, אות ז) מתייחס לזה יותר בחומרה, וביאר טעם הדבר על-פי סוד (מפני שלילה הוא זמן של דינים, וגם המקרא שייך לדין, ואין לעורר דינים בלילה).

אבל בליל שבת, הובא בשם הקהילת יעקב (ארחות רבנו ח”א עמ’ קכג, אות צז) שמותר לקרוא: “ופעמים קורא מקרא פעם שניה בליל שב”ק”, וכן כתב בשו”ת שיח יצחק (סי’ קטז) על-פי קבלה: כיון שבליל שבת קודש אין חשש של התעוררות דינים (שהוא החשש של קריאת מקרא בלילה רגיל), מותר לקרוא בליל שבת. אלא שבשו”ת יביע אומר (ח”ו, או”ח סי’ ל, אות ה) כתב שרק מי שזמנו דחוק יסמוך על דעות האחרונים שמותר לקרוא שמו”ת בליל שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל