לתרומות לחץ כאן

האם מותר לעו"ד לייצג גביית חובות דרך הוצאה לפועל

שאלה:

עו"ד חוזר בתשובה שואל

המשרד מתמחה בפירעון חובות

האם מותר לבצע עיקולי חשבון והוצאה לפועל

אם דינא דמלכותא דינא לפ"ז לכאורה מותר

אם בכ"ז אסור האם צריך לסגור המשרד ולפטר את הצוות

ב. אשה בהליכי גירושין שואלת האם מותר לבקש עריכת הסכם גירושין מבית משפט אזרחי, שם היא בטוחה שהיא תקבל תנאים כלכליים יותר טובים – – ואם תעשה כך, האם עוברת על גזל

אנא לסמס כשהתשובה נשלחה, במחילה

053-8900-107

תשובה:

שלום וברכה,

דינא דמלכותא נאמר רק בעניינים הנוגעים למלכות כמו מיסים, ארנונה, מכס וכדו', אבל עניינים שבין אדם לחברו לא נאמר הדין של דינא דמלכותא. על כן דינא דמלכותא לא שייך כאן.

על עצם השאלה האם עו"ד שמתמחה בגביית חובות ובהוצאה לפועל יכול להמשיך את עבודתו לפי ההלכה, התשובה, ודאי שכן. ישנם אופנים רבים שמותר לגבות חובות דרך הוצאה לפועל, וגם בתי הדין נעזרים רבות על ידם בביצוע פסק הדין.

נביא מעט מאופנים שאין איסור לפעול ע"י הוצאה לפועל: אם יש פסק ב"ד. אם סירב הנתבע לדון בב"ד וקיבל היתר לדון בערכאות. אם החוב ברור אין איסור על הוצאה לפועל, למרות שהתובע הלך שלא כדין לערכאות. אם שני הצדדים אינם שומרי תורה ומצוות, והסכימו ביניהם לדון בערכאות. אך בכל המקרים הנ"ל יש איסור להוציא את חיובי הריבית והצמדה.

עו"ד שמומחה בגביית חובות צריך לעבוד צמוד עם רב המוסמך לענייני ממונות, ולהתייעץ איתו מה ומתי מותר לו לגשת לעבודתו כפי ההלכה.

על שאלתך האם צריך לסגור את העסק? לא ולא! צריך לשדרג את העסק. העסק יקרא מעכשיו: הוצאה לפועל לפי ההלכה. רבים נרתעים לגשת להוצאה לפועל מחשש שמא יעברו באיסורי תורה. כשיוקם משרד של עו"ד שנותן מענה הלכתי, הוא דבר מעולה ביותר.

ב. אין שום היתר לפנות לבית משפט להסכם גירושין, כשניתן להתדיין בבית הדין הרבני. הליכה לבית משפט גובל באיסור התדיינות בערכאות. ואם מקבלת תוספת מעות עוברת גם באיסור גזל.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל