לתרומות לחץ כאן

מקח טעות בבגד פגום

שאלה:

שלום וברכה,

אודה מאוד על יעוץ בעניין הבא –

קניתי בגד לאירוע (חתונה של אחות) באחת החנויות בירושלים. מס' ימים לפני האירוע כשמדדתי את הבגד בבית (כשלושה שבועות לאחר הקנייה) שמתי לב לכך שיוצאים סיבים רבים מהבד בשרוולים, ומעט במקומות נוספים. במצב זה לא יכולתי ללבוש את הבגד באירוע, והשגתי בלחץ וברגע האחרון בגד אחר (לא חזרתי לחנות לצורך החלפת הבגד מפני שידעתי שאין שמלה נוספת כזאת וגם אין שם בגד אחר שבא בחשבון מבחינתי).

לאחר האירוע פניתי לחנות עם הבגד בבקשה לקבל החזר כספי עקב הפגם. המוכרת טענה שהיא יכולה רק לתת לי זיכוי כספי. לא רציתי בזיכוי מכיון שע"פ חוקי המדינה, במקרה של מכירת מוצר פגום בעל העסק חייב להחזיר את סכום הרכישה או לתת זיכוי על פי בחירת הלקוח. המוכרת טענה שבעלת העסק בחו"ל, והיא איננה יכולה ליצור איתה קשר, וכל שביכולתה הוא לתת לי זיכוי, טענה שבמחיר שקניתי את השמלה (600 ש"ח), הייתי צריכה לצפות לכך שהמוצר לא יהיה איכותי, וכן שאין מדובר בפגם אלא בסוג הבד. לא עזרו טענותי שהשמלה כולה עשויה מאותו בד והסיבים יוצאים רק ממקומות מסויימים, כך שאין מדובר בסוג הבד, וכי היה עליה להזהיר אותי שמדובר בשמלה לא איכותית אם ידעה זאת.

שהיתי בחנות למעלה משעה, כשכל אותו הזמן השמלה מונחת על שולחנה של המוכרת, ובסופו של דבר, לאחר התלבטות רבה, הסכמתי לקחת את הזיכוי, והשארתי למוכרת את פרטי, כדי שתדבר עם בעלת החנות כשתחזור ותודיע לי אם היא מוכנה להחליף את הזיכוי בהחזר כספי.

לאחר כרבע שעה מזמן יציאתי מהחנות מתקשרת אלי המוכרת אומרת שהריחה בושם על השמלה, וזאת הוכחה לכך שהשתמשתי בה, ולכן היא מבקשת שאחזור לחנות ואחזיר לה את הזיכוי. יש לציין שהחזרתי את השמלה עם הטיקט, וכמובן שביכולתי להוכיח בקלות שלא לבשתי את השמלה בחתונה או בכל יום אחר בשבוע השבע ברכות.

שאלותי הן-

1. האם מבחינה הלכתית המוכרת אכן יכולה לחזור בה ולבטל את הזיכוי לאחר שניתן?

2. במקרה שכן, וברצוני לתבוע את בעלת החנות לדין תורה, איזה סוג של הוכחות עלי להביא לטענותי?

תשובה:

שלום וברכה,

אם את טוענת בוודאות שלא לבשת את הבגד, לא תוכל המוכרת להוציא ממך את התלוש. את נחשבת מוחזקת בתלוש, ולא ניתן להוציא ממוחזקות אלא בראיה ברורה – אם היא תביא עדים שלבשת את הבגד. [חוששני כשתרצי לממש את התלוש, המוכרת לא תקבל ממך את התלוש].

את תגיעו לדין תורה, עלייך להוכיח שהבגד היה פגום, והמחיר של 600 ש"ח לא מצדיק בגד פגום. ולגבי הטענה שיש ריח של בושם, אם את טוענת ברור שלא לבשת, לכאורה נדחית טענתה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל