שאלה:
שלום וברכה! יש לי בקשה קצת מיוחדת. האם אחד הרבנים יוכל לכתוב קונטרס קצר הלכה למעשה לגבי המאחר ומצא שהציבור כבר התחילו להתפלל? למדתי את הנושא בכללי בשו"ע סי' קט ומשנ"ב ילקו"י פס"ת ותפילה כהלכתה, ויש לי בלבול גדול בכל העניין. האם כאשר יספיק לקדיש כלשהו יוכל להתחיל להתפלל גם אם אינו קדיש תתקבל? האם כשנאלץ ללכת לשירותים יוכל להתחיל בתפילה מעט באיחור אף שיפסיד איש"ר או קדושה? ראיתי שהפס"ת מתיר להתחיל להתפלל יותר מאוחר מהציבור אם התפלל במתינות אף שיפסיד איש"ר שלכאורה חשוב יותר מפילה במניין. וכן יש מחלוקת בכללי האם איש"ר חשוב יותר מעמידה או לא, בילקו"י נראה שסותר את עצמו- פעם נקט כשו"ע שלא יתחיל להתפלל ופעם כנראה כמ"א שתפילה בציבור עדיפה. יש לי בלבול מאד גדול בכל הסעיף. תודה.
תשובה:
שלום וברכה
מדברי המשנה ברורה בס"ק ה בסופו נראה שכל קדיש הוא חיוב בפני עצמו, ולא די בכך שיוכל לענות על אחד מהם בלבד.
מעיקר הדין גם אם הלך לשירותים צריך להמתין, אולם כדבריךם הביא בזה בפסקי תשובות מדברי הפוסקים שלימדו זכות, שכיון שהתחיל ביחד עם כולם אינו ממתין וביאר בזה את מנהג העולם שלא להמתין באופן זה.
לא מצאתי את הסתירה בדברי הילקוט יוסף, מה שראיתי הוא העתקת דברי השו"ע.
שבוע טוב.