לתרומות לחץ כאן

חתונה התבטלה ומתנות האירוסין נאבדו האם

שאלה:

שלום הרב,
הייתה פה שאילת ממונות.
לפני כשנה התארסתי אם אישה ונפרדנו. כמובן אנו הסכמנו להחליף כל אחד לשני את מתנות האירוסין.
בעצם, קרא לה בבית פריצה בבית, וגנבו לה את כל המתנות. איך צריך להתנהג במקרה כזה? האם היא צריכה לשלם? האם אני יכול לשמור את מתנתם עד שישלמו? והאם בהסכם שלהם אוכל לשמור את המתנות? האם הם מהווים בתור שומר חינם והם פטורים כי פריצת בית יקרא אונס גמור לגמרי ועדיין אצטרך להחזיר את המתנות?
מדובר ודאי במתנות מאוד יקרות.
תודה הרב

תשובה:

שלום רב,

מעיקר הדין הנדון אם חייבים לשלם על אבידה של המתנות במקרה של ביטול שידוך נדון במחלוקת גדולה בין הפוסקים. דעת רע"א (תשובות חדשות סי' יא) שחייבים גם באונסים (הביא ראיה מהגמרא ב"ב דף קמו אבל הוא בעצמו תמה על זה) וכן דעת המשפטים ישרים ח"ב סי' פח אמנם בפרח מטה אהרון כתב שחייבים רק כשומר שכר, וכן דעת הבית מאיר תרנ"ח. ודעת החת"ס (אבן העזר ח"ג סי' פב ד"ה ולפ"ז) נראה לפטור לגמרי מאחריות.

אולם נראה שיש לחלק בין סוגי המתנות שבזמניהם המתנה נתפסה כהשאלה עד זמן הנישואים ולכן הפוסקים המחייבים לא תלו את הנדון הזה בדין מתנה על מנת להחזיר אבל בזמנינו מתכוונים למתנה ולא להשאלה ואם כן חזר הדין למתנה על מנת להחזיר שדעת הרשב"ם לחייב רק במקרה של פשיעה ודעת הרא"ש לחייב באונסים והנתיבות ברמא ט פסק כהרשב"ם ובמקרה הזה שאתה תופס כנגד המתנות קשה לחייב אותך להחזיר אמנם לפי מש"כ שם הנתיבות אפשר שיש לחלק בין מתנה בתנאי מפורש למקרה שמתבטלים השידוכין ולכן יש להתפשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל