לתרומות לחץ כאן

הזמנת מוצר באינטרנט לפני שבת

שאלה:

שלום וברכה,

ראשית, רציתי להודות לכם על האתר המופלא, נעזרתי בו רבות.

שנית, רציתי לשאול שאלה: אם אני רוצה לרכוש משהו מחו"ל, וישלחו אותו כנראה מחר, יום חמישי. השאלה שלי היא, שכתוב שזה לוקח בין 3 -ל -5 ימים. ומיום חמישי עד שבת, זה שלושה ימים.

השאלה שלי היא, האם מותר לקנות כי אולי זה יבוא בשבת שזה שלושה ימים, או שלא בגלל – וזה מה שחשוב: שלפחות ג' פעמים עשיתי זאת בימים אחרים כמובן, ותמיד זה בא היום החמישי היינו ביום האחרון שהם אומרים ולא ביום השלישי או הרביעי.

א"כ שאלתי היא, האם ניתן לסמוך על זה ששלושה פעמים כבר בא תמיד ביום החמישי, וא"כ אין חשש שיבוא בשבת אלא ביום שני, שזה חמישה ימים מיום חמישי, או לחשוש בכל זאת ולא לעשות קניה בימים הללו?

אני מאוד מקווה שהסברתי היטב את שאלתי ותודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

אין כל בעיה לקנות את המוצר, כלל לא בטוח שתעשה מלאכה עבורך בשבת. גם אם תעשה עבורך מלאכה, מה שנעשה על ידי גוי כלל לא מעניין אותך, כיון שזה נעשה בקבלנות, ומה שהוא בוחר לעשות בשבת שלא על פי בקשתך לעשות זאת דוקא ביום זה, הוא עושה זאת לנוחותו האישית וזה מותר. רק מה שנעשה בשבילך כשכיר יום שאתה דורש ממנו לעשות מלאכה בזמן מסויים דוקא בשבת, זה אסור. מלאכה על ידי ישראל זה כמובן אסור, אבל לא מוטל עליך לחשוש שיעשה דבר כזה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. תודה רבה מאוד על התשובה, אך כנראה לא הסברתי את עצמי מספיק: השאלה שלי היא: האם אין חשש שאולי המוצר יגיע לארץ בשבת – האם אין חשש כזה כי שלוש פעמים יצא לי להזמין בדואר אקספרס ותמיד זה בא בחמישה ימים, א"כ אם ולחים ביום שני, עד שישי (כולל) זה חמישה ימים.

    אני שואל האם אין חשש ומותר לכתחילה לעשות זאת מכיוון שכבר כמה פעמים זה בא בחמישה ימים ולא שלושה, וא"כ לכתחילה אפשר ללא חשש להזמין או לחשוש שאולי זה יתעכב יום ואז זה יבוא בשבת, ואיני רוצה שהיהודי או הגוי בשדה התעופה יעבוד בגללי בשבת.

    זאת השאלה ואני מאוד מודה לכם על הסבלנות ועל הרצון לעזור לי לדעת תשובה.

    יישר כוח.

  2. יש לי עוד שאלה…

    המוכר בחו"ל, כתב לי שהוא יכול לשלוח ביום שישי ושהוא שולח שם בדואר לפני שבת, הא התכוון לשבת אצלם, אבל יש הבדלי שעות מכאן וניו יורק, וא"כ כשהוא ישלח שם – זה עוד לא שבת אצלם אבל כאן זה כבר שבת, השאלה האם להגיד לו שכן ישלח ביום שישי או מכיוון שפה כבר יהיה שבת, אז לא?

  3. איני רוצה להפריע לכם… אבל לא הבנתי מדוע זה לא נחשב שאני אומר לו לעשות דוקא ביום זה, אם אני קונה לפני שבת וקרוב ליום הזה, א"כ, כשאני רוכש הוא הרי צריך לשלוח לי, א"כ מדוע זה לא נחשב שהוא עובד בשבילי, אני פשוט רוצה להבין טוב את ההלכה וגדריה.

  4. כיון שיש כמה ימים שהוא יכול על פי ההתחייבות שלו לספק את המוצר, ואין לו התחייבות לבצע את הפעולה דוקא בשבת – מותר.

  5. אבל אם הוא כותב שהוא שולח אחר יום אחד מהתשלום, ואני קונה היום למשל, והוא שולח מחר בערב, שזה כבר שבת, האם זה לא נחשב שאני אומר לו לעשות זאת? מתי יש לו זמן אם לא אז? לכן אני שואל אם לא צריך לחכות למשל ליום ראשון ואז לקנות?

    אני ב א מ ת מרגיש לא נעים שאני שואל שוב, פשוט אני לא מבין איך זה לא נחשב שאני אומר לו לעשות בשבת, הרי אין לו זמן אחר אם לא אז?!

  6. אם אפשר, לשאול שאלה אחרונה:

    יש אפשרות שהמוכר ישלח ביום שני הבא, וזה לוקח חמישה ימים, כך שיבוא ביום שישי. השאלה שלי היא: האם לעשות זאת, במיוחד שיש לי ניסיון של ג' פעמים שבאמת בא אחרי חמישה ימים, או לחשוש שאולי יתעכב ואז יבוא בשבת, וא"כ להגיד למוכר שלא ישלח באקספרס שבא אחרי חמשה ימים, אלא בדואר רגיל שייקח יותר זמן, ואז גם אין לי ביטחון 100% שלא יבוא בשבת?

    אם אפשר, מאוד אשמח ואודה לך, אם תוכל לקרוא את השאלה הזאת הספציפית בתשומת לב, ולענות לי במפורש על השאלה הזאת, מה עדיף, אקספרס ואולי בהתעכבות בלתי צפויה אולי יבוא יום אחר ואז יבוא בשבת, או בדואר רגיל שגם אין אפשרות להיות בטוח שלא יבוא בשבת?

    אני מאוד מאוד מודה מראש מקרב לב ומצטער על השאלה הזו הנוספת, פשוט אני רוצה לדעת מה לעשות במקרים כאלה עכשיו ובעתיד.

    יישר כוח.

  7. רציתי גם להוסיף על השאלה הזו ולברר, הרי לא רק מה שהמוכר שולח כרוך במלאכות שבת, אלא כל הדרך והתהליך שהמוצר עובר משעת יציאתו מהמוכר עד שהוא מגיע לדואר, כרוך לכאורה במלאכות, אז אם כן, האיך יהיה מותר להזמין ביום חמישי, אם אני יודע שבשבת יסיעו את זה בשבילי במכונית או במטוס, ואין אפשרות שיעשו זאת ביום חול, כי הרי ההתחייבות שזה יגיע בתוך כך וכך ימים, אם כן וודאי שעושים בשבילי פעולות בשבת?

  8. אם יש התחייבות שבהכרח מחייבת מלאכה בשבת הרי שאתה צודק, אני משוכנע שזו לא המציאות, הם לא נעולים על משלוח כזה מידי.

  9. כבוד הרב אשמח לשאול שאלה קצת אחרת.
    האם מותר להזמין מוצר בזמן שאצלי חול ובארה"ב שבת או יום טוב. מדובר בהזמנה באתר אמזון, כך שאין וודאות שהפעולה תתבצע בשבת, אבל יוצא שהמערכת קולטת הזמנה בשבת וייתכן שפעולות יתבצעו בשבת שם.

    כמו כן שאלה נוספת, אני מזמין מוצרים מאמזון והם אומרים לי שהמוצר יגיע ביום טוב או בשבת, ואין לי בחירה לשנות את זה בעמוד באתר ההזמנה. האם יש בכך בעייה?

  10. בס״ד
    לכבוד הרב…
    מדוע עליו לבטל את ההזמנה? הרי הגוי עושה את המלאכה בקבלנות, ולעצמו ובמקרה כזה אין אפילו עניין למחות בו…? (זה אינו דומה כלל אדם שנותן מעות לגוי לקנות לו ביריד והיריד רק בשבת וזה כאומר לו עשה מלאכתי בשבת… כי במקרה דידן הגוי לדנפשיא קעביד ואין ליהודי שוב נפקמינה אם ישלח המוצר בשבת או ראשון…?)
    בתודה על האתר הנפלא

  11. אם ההתחייבות של הגוי היא לעשות זאת דוקא בשבת הרי הוא שלוחו לעשות זאת דוקא ביום זה כי אם לא יעשה באותו היום יוכל לתבוע ממנו מעותיו בחזרה, רק בדרך כלל זה לא כך וכאמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל