לתרומות לחץ כאן

גזל מתרומה צבאית

שאלה:

היי שלום הרב
בזמן מבצע צוק איתן הייתי חייל סדיר ושירתתי באחד הימחים של הצבא בקיצור הגיעו אלינו תרומות ברמה מטורפת משאיות עם ציוד שעם ישראל תרם ואני לצערי אני מקווה שה' יסלח לי לקחתי הרבה ציוד כלומר התרומות כמובן חלקם הגיעו לנו אבל למשל במקום לקחת דורדורנאט אחד לקחתי 30 במקום 5 גרביים לקחתי 25 האם יש פה דין גזל ואם כן איך משיבים את הגזילה

תשובה:

שלום וברכה,

במקרה דנן אין כל אפשרות להחזיר לתורמים, וכולם יודו שהתרומה יצאה מרשות התורמים ואינה שלהם, ומרגע ההתרמה שייך המגבית לחיילים. ולכן חייל שלקח לעצמו לא נחשב לגזל מהבעלים, אלא מנע חלוקה הוגנת מהחיילים, ואין לדון אותו כגזלן אלא שנהג שלא בדרכי יושר. ואין חיוב השבה בזה.

בהצלחה.

מקורות:

נחלקו הפוסקים במגבית שנערכה לצורך אדם מסוים ולמטרה מסוימת, והתבטלה המטרה או מת האדם שלצורכו גבו, האם זכה האדם או יורשיו, או שיחזירו לתורמים. עוד מבואר שאם גבו לפדיון שבויים עבור אשה שנשבתה, ואותה אשה נטמעה בין הגויים, ואין מצווה לפדותה, שהדין הוא מחזירים לתורמים. וביאר הסמ"ע שעל דעת כן לא תרמו, ולכן מחזירים להם. [ראה יו"ד סימן רנג סעיף ז. שו"ע חו"מ סימן רנג סעיף טז. ורפג סעיף ג. וסמ"ע שם. מבואר [עכ"פ לשיטה אחת] שאחר שתרמו עדיין המעות שייכים לתורמים. וכשלקח מהתרמה שלא ביושר נחשב שלקח מהבעלים.

אלא שמסתבר שבמקרה דנן אין כל אפשרות להחזיר לתורמים, וכולם יודו שהתרומה יצאה מרשותם ואינה שלהם, ומרגע ההתרמה שייך המגבית לחיילים. ולכן חייל שלקח לעצמו לא נחשב לגזל מהבעלים, אלא מנע חלוקה הוגנת, ואין לדון אותו כגזלן אלא שנהג שלא בדרכי יושר. ואין חיוב השבה בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל