לתרומות לחץ כאן

ראה חשמל או מים של חברו מתבזבז לחינם

שאלה:

לכבוד בית דין החשוב "דין"
אני אומר עכשיו שיעורים בהל' אבידה ומציאה למאות אברכים בחו"ל בלייקוואד, ודברתי בהדין סוף סי' רנ"ט במי שרואה בקרקע חבירו ששטפה נהר, דצריך להציל מדין השבת אבידה. והיינו דנתחדש כאן דין חדש, דאפי' אם במציאות לא נאבד לא חפץ, מ"מ כיון דאם לא יצילו יפסד לו הקרקע צריך לגדור גדר לפניו. ולפי"ז כתבו פוסקי זמנינו דאם רואה חשמל דלוק אצל חבירו דודאי צריך להודיע לחבירו, וכל כיו"ב.
ודנתי אם גם במי שרואה מים יוצאים מברז חבירו, ג"כ מחויב מצד השבה להודיעו שמים יוצאים מברז שלו, ועי"ז לא יופסד לו ממון.
אך עכשיו נלענ"ד דלא דמי, דהרי בשו"ע מיירי בציור דהחפץ יופסד, ולכן נתחדש בחיוב השבה דאפי' אם החפץ אינו נאבד מ"מ אם החפץ יופסד יש ג"כ בזה חיוב השבה, אבל בנידון דידן הרי מיירי שאין כאן חסרון כלום בהחפץ, ורק דיש הפסד ממון הבא לו מצד אחר, לא מצינו חיוב השבה בזה. [ואפשר לדעת רעק"א הובא בפתחי תשובה ריש סי' רס"ו, דמצינו דאפי' אם סובר דדבר הגורם לממון לאו כממון דמי שייך לחייבו בחפץ. אך גם זה נראה דלא דמי, ואין כאן מקום להאריך], האם זה נכון.
תודה רבה
שמחה בונם לונדינסקי
בעמח"ס סוכת חיים
ורב דביהמ"ד אור גדליהו

בבקשה אם אפשר לשלוח שם המשיב לזה.

תשובה:

שלום לרב הקהילה והמגיד שיעור החשוב,

אין הבדל בין אם ההפסד בקרקע לבין אם ההפסד במעות שצריך לשלם על כך.

ראיה לכך מדברי הרמ"א סימן רסא סעיף ב' פסק את דברי רבנו ירוחם שהרואה בהמת חברו הולכת בין הכרמים של גוי, וקיים חשש שיקנוס את הישראל על כך, מצווה על הרואה להוציא את הפרה. מוכח שהשבת אבדה קיים גם במקרה שההפסד לא על החפץ עצמו, אלא על ממון שיפסיד – שינסו אותו על כך.

על עצם השאלה, מים שעוברים בצינורות שלו נחשב לממונו שזכה בהם מדין חצר – צינור. ולכן נחשב שהממון עצמו הולך לאיבוד, ולא רק שמצילו מהפסד. וכן בחשמל נחשב ממונו שזכה בזרם החשמל. ולכן הלוקח מים או חשמל מבית חברו בלי רשות נחשב שגוזל לו ממון, ולא נדון אותו שגורם לו להוצאת ממון – שבגללו משלם חשבון מים וחשמל גבוה. ולכן ראה מים וחשמל של חברו הולך לאיבוד דומה לשדה חברו שהולכת לאיבוד

הרבה הצלחה.

נפתלי בן חיים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל