לתרומות לחץ כאן

ועד בית שהשליך חפץ שמפריע

שאלה:

בבנין שלנו היתה אסיפה של ועד הבית.
באסיפה הוחלט בין היתר כי חפצים שיונחו בחדר עגלות יושלכו מהבנין. אחד השכנים נעדר מהאסיפה, ואף נהג בהתעלמות כלפי ועד הבית בענייני תשלומים וגם בנושאים אחרים. אותו שכן העמיד יום אחד ארון גדול בחדר עגלות [בערן 15/80]. ועד הבית שלח ילד אליו לומר שזה מפריע, ותשובתו היתה שזה יפונה עוד הערב. הארון נשאר בתקופת החגים ויותר, כ3 חודשים, ואף החל להתפרק. יום אחד פקעה סבלונת של בנו של ועד הבית, בחור, והוא הוציא את הארון מהבנין, והארון נעלם. כעת השכן טוען שעל ועד הבית לשלם לו את הנזק. יצויין כי אחד השכנים משפץ, וע"כ יש תנועה של עובדים בבניין באופן יומיומי.
הדין עם מי

תשובה:

שלום רב,

השכן שהשאיר את הארון בחדר מדרגות שלא בהסכמת ועד הבית, וגם לאחר ההתראה עדיין לא פינה, נחשב שעשה שלא כדין.

ולכן זכותם של ועד הבית, או אחד השכנים להשליך את הארון לאשפה. והמשליך עשה כדת וכדין, ואין עליו שום חיוב תשלומים. וכמה טעמים בדבר, עיין מקורות.

בהצלחה.

 

מקורות:

בשו"ע סימן שיט, נפסק שאם הכניס כלים לבית חברו שלא ברשות, או בהטעיה, שמותר לבעה"ב לפנותם, ונחלקו המחבר והרמ"א, שלדעת המחבר יכול לפנות מבלי להודיע לבעה"ב. ולדעת הרמ"א צריך להודע. ועיין בסמ"ע שיישב שאין מחלוקת בדבר. ויש לדון אם הכניס ברשות אך לא בא ליטול, באגרות משה (חו"מ ח"ב סימן נו) דימה מכניס ברשות ולא בא ליטול למכניס שלא ברשות, וגם בזה קיים המחלוקת של המחבר והרמ"א. אמנם בפת"ח (חלק פקדון פ"ז הערה ו) חלק על דבריו, ודעתו שאין לדמות מפקיד שלא בא ליטול את הפיקדון למכניס לחצר חברו שלא ברשות, כיון שעצם הכנסת הפיקדון היה ברשות. וכמו בכל פיקדון שלא בא המפקיד לקחת פיקדונו שאסור לבעל הפיקדון להשליך את הפיקדון לחוץ. ולכן כשהכניס ברשות לכו"ע צריך להודיע.

במקרה שועד הבית ע"פ החלטת רוב הודיע שאסור להניח חפצים בחדר מדרגות, נחשב כהתראה ולכו"ע מותר לפנותם. ובמקרה ששלחו לו והודיעו לו שיפנה ודאי נקרא שהתרו בו ומותר לכו"ע לפנות.

גם במקרה שמותר לפנות דעת הב"ח (שם) והחות יאיר (סימן קסה) והאגרו"מ (שם) שמותר לפנות לצידי רה"ר, אבל לא התירו לפנות למקום אשפה שנעשה הפקר. במקרה שמודיע לו על הפינוי אינו נחשב הפקר, כן מבואר באגרו"מ.

אך במקרה של ארון גדול שגורם הפרעה לעוברים ושבים, דעת הט"ז (סימן שיט) שדינו כממלא חצר חברו בחביות שמתר לו לשבור את החביות ולצאת ולבוא, וכך ביאר את דעת הרמב"ם שם שמותר לו לפנות בלי התראה, ואף לרה"ר.

לסיכום: אם מודיע לו כשפנה לאשפה מותר. ואם הדבר גורם לנזק בחדר מדרגות מותר לפנות בלי הודעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל