לתרומות לחץ כאן

השבת אבדה לגוי במקום חלול השם

שאלה:

כתב הרמב"ם פי"א מהל' גזילה ה"ג וז"ל, ובמקום שיש חלול השם אבידתו אסורה וחייב להחזירה, עכ"ל. יל"ע מה הדין כגון המוצא אבידה שאין בה סימן ברחוב, ויודע המוצא שלא נפלה מהגוי הזה אלא מאחר, אלא שהגוי טועה לחשוב שהיא שלו, האם באמת גם בכה"ג אחר שיש כאן חילול ה' יהי' מחויב להשיב לו, או דלמא באמת אין שייך לחייבו בזה, אחר שהאמת היא שזה אינו שלו. ולכאו' פשוט דאינו שייך לחייבו. א"כ אמאי באבידת עכו"ם חייב להחזירו במקום שיש חילול ה', והא סו"ס הוא של המוצא לגמרי, ואמאי חייב להחזירו.
תודה רבה
שמחה בונם לונדינסקי
בעמח"ס סוכת חיים

תשובה:

שלום רב לרב הגאון,

ברור שאם האבדה של גוי אחר שאינו מצווה להשיב לגוי שחושב שהוא שלו, שאין חיוב לשלם מכיסו בשביל חילול השם, וכאן שהמציאה שלו נחשב שמשלם מכיסו.

ומה שהקשתה מדוע צריך להשיב את האבדה של הגוי עצמו משום חילול ה', ולא נחשב שמוציא ממון משלו, חשבתי לתרץ מדיוק דברי הרמב"ם שכתב: 'במקום שיש חלול השם אבידתו אסורה וחייב להחזירה' מדוע כפל וכתב אבדתו אסורה וחייב להשיבה, ולא כתב חייב להשיבה. ונראה לומר שקודם כל אסרו עליו חכמים לזכות באבדה משום חלול השם, וזהו שכתב אבדתו אסורה. ולכן חייב להשיבה משום שלא זוכה בה, ושפיר נחשב שמקיים השבה בממון של הגוי.

בברכת התורה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל