לתרומות לחץ כאן

בישולי עכו"ם במסעדה – לספרדים

שאלה:

שלום וברכה
הספרדים נוהגים שלא לתת לגוי לזרוק את המאכל לאש משום בישולי גויים
אשכנזים מקילים
נכנסתי למקום של אוכל שמי שמכין את השניצלים זה גוי וגם זורק את השניצל לתוך האש
ומוציא ללקוחות
באותו זמן שהיתי ראיתי את המשגיח כשרות
ושאלתי אותו
האם זה מותר
וראיתי בשולחן ערוך שזה אסור
הוא ענה לי שהרב עובדיה מתיר
רציתי לדעת האם זה נכון?

תשובה:

שלום וברכה

אמת הדבר שהגר"ע יוסף התיר זאת בדיעבד, אבל זה ממש לא לכתחילה, וידוע הדבר שהגרב"צ אבא שאול זצ"ל אסר זאת מכל וכל. לכן כל מערכת כשרות מהודרת חלילה לה לסמוך לגבי ספרדים על קולא זו.

מקורות:

בשו"ת יחוה דעת ח"ה סי' נד כתב, שכיון שיש שסברו שאין בישולי עכו"ם בבית הישראל, ושיטת הרמ"א שהדלקת האש מספיקה, יש כאן ספק ספיקא וניתן להקל בדיעבד, וראה עוד בשו"ת יביע אומר ח"ט סי' ו. אולם כאמור הגרב"צ אבא שאול כתב בכמה מקומות לאסור זאת, ובכלל ענין זה קשור לשאלה היסודית בכל השימוש בנושא של ספק ספיקא, שהרי מדובר כאן בשתי מחלוקות שבשתיהן נהגו בני ספרד להחמיר, וכמעט בכל נושא ביהדות יש מחלוקת, וכי תמיד נתיר כי מדובר בספק דרבנן או בספק ספיקא? אם כן בטלה כל התורה חלילה. ולכן לא ניחא לגרב"צ אבא שאול בכל זה. ספק ספיקא עושים בדרך כלל בספקות שאינן מוכרעים וידועים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס״ד
    לכבוד הרב,
    מה בנוגע לבחור ישיבה בישיבה של אשכנזים? האם צריך להחמיר שלא לאכול מהאוכל של הישיבה משום שיש טבח יהודי וגוי? האם אפשר להקל כשאינו יודע מי בישל המאכל? ז״א שיש טבח גוי וטבח יהודי?

  2. כדאי לברר כיצד הם נוהגים, אני מניח שמקפידים, הרי יודעים שיש בחורים ספרדים, וגם אשכנזים רוצים להחמיר ככל השיטות. אם תהיה דרישה ודאי יקפידו.

  3. בס״ד
    הישיבה באמריקה ולכן רובא דרובא אשכנזים, גם מבחינה לוגיסטית יכול להיות שיהיה להם קשה להחמיר .לדינא האם יש להקל? ובכלל האם רואי לצרף את זה לספקות הנ״ל שמרן היביע אומר הזכיר בתשובתו? או מכיוון שזה דבר שאפשר לברר אז לא?
    בברכה,

  4. ברור שאפשר לצרף את סברת הגר"ע יוסף, אבל שוב, מדובר בישיבה, יש לגשת לראש הישיבה ולבקש, אני בטוח שהוא רוצה שיהיה הכי טוב ואולי מישהו לא שם לב מספיק.

  5. בס״ד

    בהנחה שהדבר לא ישתנה האם ספק ידיעה נחשב ספק בדרבנן? והאם במקרה הזה העובדה שאיני יודע נחשבת לספק? או מכיוון שיש אפשרות לברר איננו מחשיבים זאת לספק?
    תבורכו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל