לתרומות לחץ כאן

תובע משמעון מעות צדקה שהעביר לידו

שאלה:

ראובן אירגן שיעור תורה בעירו וביקש משמעון,שגר בעיר אחרת,להעביר את השיעור פעם או פעמיים בשבוע ללא תמורה.שמעון העביר את השיעורים במשך שמונה שנים רצוף.במשך שנים הללו ראובן נתן תרומות ומעשרות לשמעון ללא שום הסכם ביניהם.אחרי שמונה שנים חלה שמעון ל"ע באירוע מוחי ורותק לכסא נכים ועקב זאת לא יכל להמשיך להעביר את השיעור.לאחר שעברו ארבע שנים מהאירוע, התקשר ראובן לשמעון ,בדרישה,ששמעון יעביר את הכסף של תרומות שקבל מראובן מהשנים שהוא העביר שעורים,למוסדות מסויימים.שמעוז׳ן מצדו הסביר שאת הכסף הוא העביר לאנשים נזקקים היות ולא היה שום הסכם ביניהם למי מיועד הכסף,לעומתו ראובן טען שהוא התכוון שהכסף ילך לאותם מוסדות מסוימים והוא רוצה ששמעון יעביר את הכסף לשם.מה לעשות??

תשובה:

שלום רב,

לפי המסופר, אין זכות תביעה על שמעון שקיבל את מעות הצדקה מבלי לומר לו כיצד להתנהג במעות.

גם במקרה שראובן ביקש ממנו להעביר את המעות למוסד מסוים, ושמעון שינה את המעות למוסד אחר, אין לראובן זכות תביעה על שמעון, מאחר והמעות אינם שלו אלא של צדקה, ואין לראובן במעות אלא טובת הנאה שיוכל להחליט למי לחלקם, וטובת הנאה אינה ממון.

שאלתך קיימת אם המוסד שהיה אמור לקבל יתבע את שמעון שלא העביר, ויש בזה פרטי דינים, אם זכה לידיהם או לא, ואם נקרא עניים מבוררים. ואכמ"ל.

בהצלחה

מקורות:

ראה שו"ע סימן פז סעיף לה, ובט"ז שם שהנותן הצדקה אינו יכול לתבוע את המעות, ורק הב"ד שהם יד עניים יכולים לתבוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל